Jag började själv uttrycka mig ironiskt kring detta och förstod inte riktigt varför vi inte kunde fokusera mer på kunderna istället för att ständigt omstrukturera – dessutom var det samma personer som ständigt dök upp i nya roller. Jag började helt enkelt känna mig gnällig.
Som nybakad medlem i näringslivet bad jag min kloka far om råd och han berättade då om de 3 G:na – Gör något, Gilla läget eller Ge dig iväg. Jag utvärderade mina möjligheter och vid den tredje stora förändringen lämnade jag företaget.
De tre G:na har sedan dess varit en enkel men bra tankemodell för mig. Om du känner att verksamheten är på väg åt fel och att ”ledningen inte förstår någonting”, så börja fundera på om du kan göra något konstruktivt åt situationen. Inte genom att älta det och söka bekräftelse hos likasinnade kollegor, utan genom att prata direkt med den ansvariga chefen.
Om du inte får gehör för dina idéer så är mitt tips att ställa upp en plus- och minuslista. Överväger fördelarna kan du kanske leva med de problem som finns och fokusera på det som är positivt? Att ”gilla läget” kan vara riktigt befriande om det är ett aktivt ställningstagande. Som ett sista alternativ kan du nyttja det faktum att du inte är tvångsanställd och sälja dina tjänster till en annan arbetsgivare.
Så undvik att fastna i gnällfällan och fatta ett aktivt beslut. Att år efter år vara bitter över situationen kommer varken att göra dig eller din arbetsgivare glad. Det finns inte, till skillnad från mobilnäten, en 4G-lösning som är att stanna kvar och Gnälla.
publicerad 2 april 2013
av
Fredrik Helin Lövingsson