Hållbar utveckling svår att lära ut

Det är numera obligatoriskt att undervisa om hållbar utveckling. Men komplexa begrepp och kontroversiella värderingar gör att många lärare tycker att det är svårt att lära ut ämnet.

– Alla lärare och lärarstudenter tyckte att det är svårt att arbeta med hållbar utveckling. De anser att det är problematiskt att uppleva sig vara en förebild, säger Ingela Bursjöö, doktorand i naturvetenskap med inriktning mot utbildningsvetenskap vid Göteborgs universitet.

Ingela Bursjöö har kommit fram till resultatet i en licentiatsuppsats där hon har intervjuat 48 lärare och lärarstudenter om undervisning i hållbar utveckling. Då kom det även fram att en del lärare undviker att säga att de ”lär ut” hållbar utveckling på grund av att ämnet har en politisk underton. De intervjuade anser att ämnet är konfliktfyllt och utan givna svar.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste