nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Hemligheten bakom Lean

Varför är det så få som lyckas med Lean? För att hitta svaret på den frågan har författarna till boken 50 nyanser av Lean samlat 50 berättelser om att kämpa, lyckas och misslyckas med Lean.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Boken 50 Nyanser av lean – Varför bara några få lyckas bygger på 50 berättelser om att ge sig ut på en Lean-resa. Författarna Claes Molin, Frank Bertil Johnsson, Igor Lishajko, Jan Wiestål och Håkan Ivarsson har besökt 50 företag och organisationer för att ta reda på hur vad som krävs för att lyckas. Resultaten visar att varje Lean-satsning är unik, men att det finns ett mönster som går igen. De flesta satsningar går bra i början men efter en tid råkar de på bakslag. Endast ett fåtal når framgångar som är hållbara över tid. Svårigheten att få med alla på båten, inte minst engagemanget från ledningen.

Med boken vill författarna ge en inblick i vad som krävs för att lyckas nå uthålligt värdeskapande med lean.

– Det finns hopp för de som kört i diket. Men det krävs mod att se verkligheten som den är och en insikt om att en Leansatsning är en genomgripande förändring som påverkar hela verksamheten långsiktigt, säger Igor Lishajko, vd på Leadership Design Group som står bakom boken.

Taggar:

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Mobiloperatörerna med nöjdast kunder

Både privat- och företagskunder blir allt mer nöjda med sina mobiloperatörer. Men det räcker inte längre med bra tekniska tjänster, utan handlar nu om helt andra saker för att kunderna ska bli belåtna, visar en färsk studie från Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som rankat operatörerna med nöjdast kunder.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.