nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Hemligheten bakom Lean

Varför är det så få som lyckas med Lean? För att hitta svaret på den frågan har författarna till boken 50 nyanser av Lean samlat 50 berättelser om att kämpa, lyckas och misslyckas med Lean.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Boken 50 Nyanser av lean – Varför bara några få lyckas bygger på 50 berättelser om att ge sig ut på en Lean-resa. Författarna Claes Molin, Frank Bertil Johnsson, Igor Lishajko, Jan Wiestål och Håkan Ivarsson har besökt 50 företag och organisationer för att ta reda på hur vad som krävs för att lyckas. Resultaten visar att varje Lean-satsning är unik, men att det finns ett mönster som går igen. De flesta satsningar går bra i början men efter en tid råkar de på bakslag. Endast ett fåtal når framgångar som är hållbara över tid. Svårigheten att få med alla på båten, inte minst engagemanget från ledningen.

Med boken vill författarna ge en inblick i vad som krävs för att lyckas nå uthålligt värdeskapande med lean.

– Det finns hopp för de som kört i diket. Men det krävs mod att se verkligheten som den är och en insikt om att en Leansatsning är en genomgripande förändring som påverkar hela verksamheten långsiktigt, säger Igor Lishajko, vd på Leadership Design Group som står bakom boken.

Taggar:

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Digg är navet för offentlig digitalisering

Digitalisering handlar inte bara om ny teknik, utan minst lika mycket om förändringar av kultur och värderingar. Det menar Anna Eriksson, generaldirektör för den nya Myndigheten för digital förvaltning eller Digg som den populärt kallas.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Nu möter Iso 9001 framtidens krav

Som vi alla vet förändras världen runt omkring oss snabbare och snabbare, vilket gör att organisationer på ett helt annat sätt än tidigare måste omvärldsbevaka och anpassa sig till nya förhållande – så också ISO 9001 och övriga ISO-standarder.

Storbankerna utmanar med personlig service

Nischbankerna har fortsatt hög kundnöjdhet, men utmanas allt mer av de stora etablerade bankerna som stärker sin position genom en kombination av digitala tjänster och personlig service. Det visar årets kundundersökning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI om bolån, fastighetslån, privatlån och sparande.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.