nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Hitta mönstret för ständig förbättring

Hur får man medarbetarna i en organisation att växa? Uppföljaren till klassikern The Toyota Way ger nya inblickar i Toyotas ledningsprinciper.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Sex års forskning av Toyotas personalstyrningsrutiner lägger grunden till boken Toyota Kata där författaren Mike Rother beskriver hur Toyota praktisk går till väga för att leda och utveckla medarbetarna. Begreppet kata är hämtat från kampsporten och kan definieras som ett sätt att göra något, en metod eller en rutin.

Mike Rother delar upp Toyota kata i två delar: förbättringskatan, som beskriver de rutiner som ska leda till att företaget ständigt förbättras och utvecklas, och coachningskatan, som visar hur förbättringskatan ska föras vidare mellan medarbetarna så att den genomsyrar hela företaget. Syftet är att upprätthålla företagets strävan mot kaizen, ständiga förbättringar, och resurssnål produktion.

I samarbete med Kontentan kan du som läsare av KM just nu ta del av en sammanfattad version av boken, antingen som text eller ljudfil, helt utan kostnad. Boken är tillgänglig fram till nästa nummer av tidningen kommer ut.

Klicka här för att ladda ner boken.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

7 tips när kunderna klagar

Nu finns råd om hur kunderna ska göras nöjda samlade i de uppdaterade versionerna av ISO 10001–10005. Denna standardserie är en vägledning till kvalitetsledningssystem som är uppbyggda enligt ISO 9001, men kan användas av alla som vill få nöjda kunder.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.