nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Hitta mönstret för ständig förbättring

Hur får man medarbetarna i en organisation att växa? Uppföljaren till klassikern The Toyota Way ger nya inblickar i Toyotas ledningsprinciper.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Sex års forskning av Toyotas personalstyrningsrutiner lägger grunden till boken Toyota Kata där författaren Mike Rother beskriver hur Toyota praktisk går till väga för att leda och utveckla medarbetarna. Begreppet kata är hämtat från kampsporten och kan definieras som ett sätt att göra något, en metod eller en rutin.

Mike Rother delar upp Toyota kata i två delar: förbättringskatan, som beskriver de rutiner som ska leda till att företaget ständigt förbättras och utvecklas, och coachningskatan, som visar hur förbättringskatan ska föras vidare mellan medarbetarna så att den genomsyrar hela företaget. Syftet är att upprätthålla företagets strävan mot kaizen, ständiga förbättringar, och resurssnål produktion.

I samarbete med Kontentan kan du som läsare av KM just nu ta del av en sammanfattad version av boken, antingen som text eller ljudfil, helt utan kostnad. Boken är tillgänglig fram till nästa nummer av tidningen kommer ut.

Klicka här för att ladda ner boken.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Två vinnare av Svenska Leanpriset

Det blev två verksamheter som blev vinnaren av Svenska Leanpriset 2018 på en gala på Chalmers i Göteborg på onsdagskvällen. Av de tre finalisterna beslutade juryn efter mycket vånda att priset skulle delas av två likvärdiga vinnare.

Mobiloperatörerna med nöjdast kunder

Både privat- och företagskunder blir allt mer nöjda med sina mobiloperatörer. Men det räcker inte längre med bra tekniska tjänster, utan handlar nu om helt andra saker för att kunderna ska bli belåtna, visar en färsk studie från Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som rankat operatörerna med nöjdast kunder.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.