Zoégas kaffe är en del av Nestlé Sverige AB och tillverkar kaffe – alltid mörkrostat, i Helsingborg sedan 1886. Förbättringsresan med lean påbörjades 2009 och genomsyrar nu hela organisationen.
På 1,5 år har Zoégas minskat antalet oplanerade produktionsstopp med 31 procent , eliminerat antalet olyckor på fabriken sedan 2012 samt förkortat leveranstiden till kunderna med två dagar.
– Vi är mycket stolta att vinna Svenska Leanpriset. När vi startade vår leanresa kunde vi inte föreställa oss var vi skulle vara idag. Koldioxidneutrala, utan olyckor och med reducerade oplanerade produktionsstopp. Vi har ett engagerat team som varje dag överträffar sig själva, där strävan efter ständiga förbättringar är en självklarhet som frigör tid, minskar stress och skapar än ännu säkrare arbetsplats. Det är ett pris till alla medarbetare på Zoégas, säger Hans Nilsson marknadschef på Zoégas/Nestlé.
Förstå visionen
Enligt juryns motivering har Zoégas lyckats med arbetet att förstå den övergripande visionen, formulera mål som sedan översatts till behovsstyrda mätetal som teamen själva har tagit fram. Det gör även att det blir en tydlig röd tråd mellan strategi och det praktiska operativa arbetet, menar juryn.
Fakta
Zoégas kaffe
Zoégas prisas även för sin förmåga att ta utgångspunkt i kundnyttan när de ständigt letar efter åtgärder som förbättrar både produkten och produktionen. Resultatet är ökad säkerhet för personalen och minskad påverkan på miljön.
Slutligen konstaterar juryn att utvecklingsarbetet framgångsrikt har skapat både lönsamhet och ökat effektiviteten men även förbättrat arbetsmiljön för alla medarbetare.
Svenska Leanpriset delades ut på årets Lean Forum konferens i Södertälje. Zoégas utsågs till vinnare i konkurrens med de tre finalisterna The Absolut Company i Åhus och N4 i Södertälje. Vinnaren utsågs av Lean Forums styrelse.