Kiruna, kultur och kommunikation på kvalitetskonferens

Kvalitetsmagasinet Live Vart är vi på väg? Det var ett tema som kom igen under Kvalitetsmagasinet Live i veckan. Vikten av att veta vilka mål man jobbar mot är en av de grundläggande byggstenarna för ett utvecklingsarbete. Kolla in bildspelet från dagen!

Kiruna, kultur och kommunikation på kvalitetskonferens
Linda Hammarstrand skapade passion.

Förbättringsresor, kultur, kommunikation och forskning om hur det faktiskt funkar i praktiken genomsyrade dagen där cirka 200 engagerade kvalitetsproffs medverkade.

Peter Fredriksson, generaldirektör Skolverket, menade att skolan behöver tydliga mål men att inte bör läggas någon tid på att diskutera dem utan istället fokusera på vad som görs för att nå målen. I hans reflektion över kvalitetsarbetet i skolan menade han bland annat att det är viktigt att inte bara fastna i vad andra gör.

– Jag tror att det är viktigt att titta lite mer på vad man själv gör och sitt eget arbete istället för att lägga allt fokus på vad andra gör eller inte gör, säger Peter Fredriksson.

Väga sig hjälper inte

Han menade också att skolans huvudmän har ett stort ansvar för att skapa strukturer och riktlinjer för ett bra kvalitetsarbete i skolan. Något han anser att de inte riktigt lever upp till idag. Analysen av vad som faktiskt inte fungerar är inte heller riktigt korrekt.

– Ingen blir bättre av att bara samla resultat. Om jag ställer mig på vågen och väger mig varje dag för att jag vill gå ned i vikt så går jag inte ned i vikt för det. Det är inte vägandet i sig som förändrar resultatet, säger Peter Fredriksson och refererandet till sitt egen ätande av semlor.

 

Maija Möller Grimakova, rektor på Fredrikshovs skola, berättade om deras konkreta förbättringsarbete som gett Utmärkelse Bättre skola. Dessutom skolan goda resultat på en rad områden. Som att de årligen toppar listan med höga skolresultat i Sverige och att 100 procent av eleverna går ut med godkänt slutbetyg.

Allt måste gynna kunden

Anledningen till det goda resultatet är just det systematiska kvalitetsarbetet och kundperspektivet där varken tid, resurser eller pengar läggs på sådan som inte helt säkert kan bidra till att det blir bättre för kunderna det vill säga eleverna.

Kenth Åkerman, senior ledarskapscoach, talade om hur man bygger ett lag som är större än ett jag.

– Kunskap och fakta förändrar inte människor, det är känslor som gör det, nämnde han som en av pusselbitarna med att jobba med kulturen.

Kiruna och kommunikation

Christina Nordin, generaldirektör Jordbruksverket tillika vald till Årets kommunikativa ledare 2019, pratade om vikten av kommunikation vid förändring och att det är nyckeln till att skapa delaktighet. Involvera chefer och medarbetare tidigt i processen var hennes råd.

– Jämför med att du bestämt att du och din partner ska flytta till Kiruna men du berättar inte de förrän en månad innan. Det skulle inte fungera särskilt väl.

Henrik Eriksson, forskare och professor på Chalmers kommer med en bok i november om de bästa verksamheterna och han gick igenom de fem faktorerna som förenar de verksamheter som lyckats allra bäst. Det handlar bland annat om att vara syftesdrivna och om motivation. Henrik skickade också med tankar om att dagens ledare behöver var lite mer som trädgårdsmästare som vårdar, vattnar och tar hand om sina medarbetare som plantor.

Prova genom att

Dagens avslutades med Linda Hammarstrand som bland annat jobbat med Petter Stordalen i Clarion hotell och många år med Stena Lines kulturarbete. Hon talade om hur viktigt det är att alla känner sig betydelsefulla och ett av alla hennes råd är att använda en liten ordkombination oftare.

– Förtydliga det som ska göras med att använd ordet ”genom att”. Till exempel genom att säga ”Vi ska nå det här målet eller åstadkomma det här ”genom att”. Jag lovar, det kommer att fungera.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste