Varumärken som doftar

Idag visualiseras varumärken via symboler, färger, former och musik. I framtiden kan det även bli aktuellt med doft. Nu ska en ny teknik för kontrollerad frisättning av doft kommersialiseras.

Det är företaget Infinition om ska utveckla och sälja konceptet med Chalmers Innovation som investerare.

– Tekniken är baserad på forskning från Ytkemiska Institutet och det finns spännande affärsmöjligheter inom en rad olika applikationer från skadedjursbekämpning till sportkläder, säger Andrzej Brud, affärsutvecklare på Chalmers Innovation.

Konceptet bygger Martin Andersson forskning som innebär att det går att kontrollera frisättning av ketoner, doftämnen, som signalsubstanser.

– Exempelvis kan man på ett helt nytt sätt knyta an dofter till ett varumärke. Idag kan man visualisera ett varumärke genom symboler, färger, former och musik, men doft är nytt. Doft klingar lätt av, men Infinitons koncept kontrollerar frisättningen under lång tid och vid önskade tidpunkter, förklarar Andrzej Brud.

Infiniton kommer i ett första skede att identifiera relevanta applikationer, träffa kunder och se vad de ska fokusera på då tekniken enligt dem kan innebära flera möjligheter.

Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.