Förståelse för programmering
Det är just detta som är syftet med det nationella projektet Makerspace i Skolan. Meningen är att projektet ska skapa bättre förutsättningar för lärande och digitala arbetssätt i bryggan mellan den fysiska världen och den digitala. Projektet knyter an till den nya läroplanen och försöker hitta nya sätt att förbättra elevers kunskaper och förmågor inom naturvetenskap och teknik. Ett annat viktigt mål är att visa en väg att möta de utmaningar skolan står inför när det gäller entreprenöriellt lärande. Genom att använda it som pedagogiskt material och inte endast som verktyg är tanken att eleverna ska få större förståelse för vad it är, är, vilka egenskaper det har, vad kod och datorprogrammering är, och hur it kan kombineras med andra teoretiska och praktiska ämnen på ett konkret sätt.
Ger eleverna större kunskap om världen
En av de kommuner som deltar i programmet är Sollentuna kommun.
– Genom att arbeta på detta sätt ökar vi lusten och nyfikenheten hos eleverna. De får en större kunskap om hur världen fungerar och att de kan vara med och påverka den, säger Henrik Thunes (M), ordförande i barn- och ungdomsnämnden.
Testmiljön kommer att inkludera elever, lärare och skolledare. Projektet finansieras i uppstarten av Vinnova med 15 miljoner kronor, och drivs av Sollentuna kommun tillsammans med Interactive Institute, Göteborg, Partille och Kungälvs kommun samt KTH, Chalmers och Dataföreningen.
– Projektet består av väldigt kreativa personer. Det ska bli mycket intressant att tillsammans med alla dessa drivande krafter runt om i landet bygga en nationell testmiljö som verkligen utvecklar verktyg, tekniker och arbetsätt i skolan, säger Lars Glimbert, projektledare för projektet i Sollentuna kommun.