Kundorienterad sjukvård sätter press på läkare

Patienter kan idag välja vårdgivare, läkare och behandling, men synsättet att patienten är en kund bidrar till att läkare känner press och tvingas ta svåra beslut. Det visar en intervjuundersökning, skriver Suntliv.nu.

Eva Bejrot, arbetslivsforskare vid psykologiska institutionen på Stockholms universitet och Wanja Atvik, lektor i arbetslivsvetenskap och psykologi vid Mälardalens högskola, har intervjuat 17 läkare som markerar fyra stora problem. Konflikt mellan medicinsk bedömning coh kundens rätt till service, rädslan för att bli anmäld, balans mellan medicinskt ansvar och betoningen av patientens eget ansvar och konflikt mellan läkaretik och ekonomiska riktlinjer och ramar.

Läkarna hanterade också problemen på olika sätt, några undvek besvärliga patienter eller la sig för deras önskemål, andra tog strid för sitt medicinska ställningstagande eller bytte arbetsplats. De ökade kraven bidrog också till att fler läkare arbetade extra.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.