Kundtjänst sätter fart på verksamhetsutveckling

Nu är nomineringarna till GötaPriset klara. Priset delas ut till landets bästa förnyelseprojekt i offentlig sektor och en av fyra finalister är Skellefteå kommun med projektet Kommunal kundtjänst sätter fart på verksamhetsutvecklingen. Projektet innebär att medborgarna alltid får svar när de kontaktar kommunen och 70 procent av ärendena blir lösta direkt av kundtjänst. Mer komplicerade frågor skickas vidare till förvaltningarna via ett ärendesystem och på så sätt kan förvaltningens tjänstemän arbeta ostört och själva avgöra när de ska ta itu med kundärendena.

Införandet av kundtjänsten i Skellefteå har också satt fart på verksamhetsutvecklingen. Bland annat har handläggningstiden för bygglov halverats.

De andra tre finalisterna som valts ut av 164 bidrag är: Qigong i skolan? som leds av Gerd Brolin, Arentorps skola i vara kommun. Den tredje åldern, ett projekt som leds av Piteå kommun och Tiohundra – ett Sverigeunikt projekt av Tiohundraförvaltningen.

Priset kommer att delas ut på Kvalitetsmässan den 17 november.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste