Endast ett av hundra företag satsar på sociala medier i någon större utsträckning. Få företag avvisar sociala medier helt, men många avvaktar. En del av företagen ser det om en tidstjuv medan andra ser det som en ungdomsfluga.
– Många företag är nog rädda för att agera fel i det nya medielandskapet och väljer därför att avvakta. Vissa har också försökt och fått kritik sedan de misslyckats med att uppträda enligt de nya sociala mediernas koder, säger Kari Forsén, vd på Steria i Sverige.
Men det är inte bara i Sverige som användningen är begränsad. Enligt en undersökning från Forrester använder endast fem procent av de europeiska företagen sociala medier.
Riktlinjer behövs
Det finns dock vissa företag som lyckas använda kanalerna till sin fördel. Västerviks kommun lanserade för några veckor sedan en turistportal som använder mikrobolggstjänsten Twitter för att locka fler turister.
– Många företag upplever också att exempelvis rekrytering underlättas genom kanaler som Facebook och Linkeldn. Även produktutveckling kan gynnas av de allt mer avancerade verktygen för kunskapsdelning och idéhantering, anser Kari Forsén.
Steria menar att fler företag behöver ta fram riktlinjer för hur organisationen bör agera för att anpassa sig till nya medier och ge förutsättningar för medarbetarna att hitta bästa sätt för hur sociala medier kan integreras och förbättra verksamheten. De menar också att allt fler medarbetare använder medier privat och att uppdelningen mellan privat och arbetsliv kan bli otydlig.
– Därför är det viktigt att organisationen skapar strukturer som både uppmuntrar till kreativ användning och stimulerar ett positivt uppträdande.