nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Tunnelbanevagn MTR.
MTR Tunnelbanan är en av två pristagare till Utmärkelsen Svensk Kvalitet.

Kvalitetspris till MTR och Internetstiftelsen

Sveriges främsta kvalitetspris, Utmärkelsens Svensk Kvalitet, har i år gått till Internetstiftelsen och MTR Tunnelbanan. Bostaden AB Mimer i Västerås har också fått ett hedersomnämnande.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Utmärkelsen svensk Kvalitet har delats ut sedan 1992 av SIQ, Institutet för Kvalitetsutveckling, till organisationer som långsiktigt och systematiskt utvecklar sitt kvalitets- och förbättringsarbete.

I år har priset gått till Internetstiftelsen och MTR Tunnelbanan. I ett pressmeddelande skriver man att Internetstiftelsen är en oberoende allmännyttig organisation som verkar för en positiv utveckling av internet. Vidare att MTR Tunnelbanan arbetar med att göra människors vardag enklare med smidiga resor, attraktiva och funktionella stationsområden och omtänksamt bemötande.

– Årets mottagare präglas av stor utvecklingsförmåga, med lyhördhet för kundernas nuvarande och framtida behov, säger Mats Deleryd, vd för SIQ.

I motiveringarna kring pristagarna kan man läsa att Internetstiftelsen har ett starkt kundfokus och arbetar aktivt för att skapa ett värde i samverkan mellan kunder och intressenter. Företaget ligger i framkant även i internationella jämförelser. Medarbetarnas delaktighet och engagemang genomsyrar hela organisationen.

För MTR Tunnebanan pekar SIQ på att de har en mycket kundriven och välplanerad verksamhet med god samverkan och integration. Det är också en god förbild för en systematisk och kundorienterad verksamhetsutveckling.

Bostaden AB Mimer har slutligen fått ett hedersomnämnande för framgångsrik verksamhetsutveckling. Detta omnämnande delas ut till verksamheter som är på god väg i sitt kvalitetsarbete.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Nu möter Iso 9001 framtidens krav

Som vi alla vet förändras världen runt omkring oss snabbare och snabbare, vilket gör att organisationer på ett helt annat sätt än tidigare måste omvärldsbevaka och anpassa sig till nya förhållande – så också ISO 9001 och övriga ISO-standarder.

Storbankerna utmanar med personlig service

Nischbankerna har fortsatt hög kundnöjdhet, men utmanas allt mer av de stora etablerade bankerna som stärker sin position genom en kombination av digitala tjänster och personlig service. Det visar årets kundundersökning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI om bolån, fastighetslån, privatlån och sparande.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.