nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

”Kvalitetsprofessionen behöver lyftas”

Kvalitetsprofessionen behöver lyftas, men rollen även förtydligas. Det framkom i den enkät vi gjorde med några av deltagarna i KvalitetsMagasinet Live.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Hur behöver kvalitetsprofessionen förändras i en framtid?

Peter Granberg, Tekniska verken Kiruna

– Den behöver bli mycket mer flexibel och lyhörd. Baserad på kunskap. Hållbarhet, socialt ansvar, CSR får allt större roll. Men vi behöver då också definiera vad exempelvis hållbarhet betyder inom kvalitetsarbetet. Och vi behöver framöver ständigt arbeta med att i högre grad få med oss medarbetarna, få dem engagerade.

Lena André, Parker Hannifin

– Jag tror att kvalitetsprofessionen kommer att förändras många gånger om under resans gång. Det kommer att finnas större krav på flexibilitet. Ett mer agilt sätt att arbeta, det vill säga mer smidigt, mer lättrörligt – ungefär som ett fiskstim. Vi behöver uppmuntra personal i produktionen till att planera för kvalitetsarbetet själva eller i team. Det gör det också roligare att arbeta.

 

Emma Nyberg, Boliden

– Kvalitetsprofessionen behöver lyftas, och den behöver också förtydligas. Den behöver lyftas inom organisationerna, så att alla är med. I framtiden behövs ett allt större fokus på kvalitetsarbete för att kunna hålla sig på topp, för att ha den internationella konkurrenskraft som behövs.

 

 

Eva Avenberg, Preem

– Kvalitetsprofessionen måste bli integrerad i hela verksamheten, i allt man gör i företaget. På alla nivåer, i vardagen och i strategier för framtiden. Den ska inte vara som ett eget litet spår vid sidan om!

 

 

 

Kenneth Humling, Sandvikens kommun

– Jag tror att det är viktigt att få in kvalitetsprofessionen i de styrande organen. Den får inte vara något ”stöd vid behov”, den ska hela tiden vara integrerad i ledningen av organisationen. Och den som är kvalitetsansvarig ska nog gärna ha haft ett annat ledarjobb tidigare – då har man förståelse för hur man måste arbeta när man stöter på motstånd, till exempel.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

Kommentarer

1 reaktion till “”Kvalitetsprofessionen behöver lyftas””

  1. Johan Lundell skriver:

    Håller med!
    Jag ser kvalitetsarbete som ett transparent lager över alla företagets processer, istället för ett ”sidospår” eller ”stuprör”.
    Om man ser vetenskap som ”organiserad kunskap” (Nationalencyklopedin) och att organisation förbättras av visualisering och överskådlighet tror jag att ett bra sätt att medvetandegöra och lyfta kvalitetsprofessionen är att visualisera kvalitetsarbetet.
    Vänligen
    Johan Lundell

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Nu möter Iso 9001 framtidens krav

Som vi alla vet förändras världen runt omkring oss snabbare och snabbare, vilket gör att organisationer på ett helt annat sätt än tidigare måste omvärldsbevaka och anpassa sig till nya förhållande – så också ISO 9001 och övriga ISO-standarder.

Storbankerna utmanar med personlig service

Nischbankerna har fortsatt hög kundnöjdhet, men utmanas allt mer av de stora etablerade bankerna som stärker sin position genom en kombination av digitala tjänster och personlig service. Det visar årets kundundersökning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI om bolån, fastighetslån, privatlån och sparande.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.