nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

”Kvalitetsprofessionen behöver lyftas”

Kvalitetsprofessionen behöver lyftas, men rollen även förtydligas. Det framkom i den enkät vi gjorde med några av deltagarna i KvalitetsMagasinet Live.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Hur behöver kvalitetsprofessionen förändras i en framtid?

Peter Granberg, Tekniska verken Kiruna

– Den behöver bli mycket mer flexibel och lyhörd. Baserad på kunskap. Hållbarhet, socialt ansvar, CSR får allt större roll. Men vi behöver då också definiera vad exempelvis hållbarhet betyder inom kvalitetsarbetet. Och vi behöver framöver ständigt arbeta med att i högre grad få med oss medarbetarna, få dem engagerade.

Lena André, Parker Hannifin

– Jag tror att kvalitetsprofessionen kommer att förändras många gånger om under resans gång. Det kommer att finnas större krav på flexibilitet. Ett mer agilt sätt att arbeta, det vill säga mer smidigt, mer lättrörligt – ungefär som ett fiskstim. Vi behöver uppmuntra personal i produktionen till att planera för kvalitetsarbetet själva eller i team. Det gör det också roligare att arbeta.

 

Emma Nyberg, Boliden

– Kvalitetsprofessionen behöver lyftas, och den behöver också förtydligas. Den behöver lyftas inom organisationerna, så att alla är med. I framtiden behövs ett allt större fokus på kvalitetsarbete för att kunna hålla sig på topp, för att ha den internationella konkurrenskraft som behövs.

 

 

Eva Avenberg, Preem

– Kvalitetsprofessionen måste bli integrerad i hela verksamheten, i allt man gör i företaget. På alla nivåer, i vardagen och i strategier för framtiden. Den ska inte vara som ett eget litet spår vid sidan om!

 

 

 

Kenneth Humling, Sandvikens kommun

– Jag tror att det är viktigt att få in kvalitetsprofessionen i de styrande organen. Den får inte vara något ”stöd vid behov”, den ska hela tiden vara integrerad i ledningen av organisationen. Och den som är kvalitetsansvarig ska nog gärna ha haft ett annat ledarjobb tidigare – då har man förståelse för hur man måste arbeta när man stöter på motstånd, till exempel.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

7 tips när kunderna klagar

Nu finns råd om hur kunderna ska göras nöjda samlade i de uppdaterade versionerna av ISO 10001–10005. Denna standardserie är en vägledning till kvalitetsledningssystem som är uppbyggda enligt ISO 9001, men kan användas av alla som vill få nöjda kunder.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.