Kvinnor löper ungefär dubbelt så stor risk som män att drabbas av whiplashskador vid en krock bakifrån. Whiplashsystem i moderna bilar är utformade efter en genomsnittlig man, och det är tveksamt om de har optimal funktion för kvinnor.
Chalmersforskaren Anna Carlsson har med sin doktorsavhandling tagit fram världens första prototyp till en kvinnlig krockdocka, EvaRID. Prototypen har tagits fram genom att forskarna undersökte hur medelstora kvinnor rör sig i bilen vid en kollision bakifrån. Mätetalen fick de fram genom att låta kvinnor bli påkörda i väldigt låga hastigheter och accelerationer. Sedan gjordes en matematisk modell av en kvinnlig krockdocka, och utifrån den skapades en prototyp med kvinnliga proportioner.
När dockan testades i åtta olika stickprov visade det sig att den hade högre accelerationer och ett snabbare rörelseförlopp än män vid påkörning bakifrån. Till exempel viker sig inte bilens stolsrygg lika mycket bakåt när en kvinna blir påkörd, vilket ger en kraftigare rekyl framåt. Tidigare statistik har visat att de whiplashsystem som finns är 30 procent mer effektiva för män än för kvinnor.
– Jag hoppas att min forskning ska leda till bättre whiplashskydd, för både kvinnor och män vid kollisioner bakifrån. Ur ett samhällsekonomiskt perspektiv lönar det sig att anpassa bilarnas skyddssystem också efter kvinnor, säger Anna Carlsson.
Hon hoppas nu få möjlighet att fortsätta utveckla den kvinnliga krockdockan, som fortfarande bara är en prototyp.