Lean vinner i längden

Enligt en ny undersökning är Lean den förbättringsmodell som ger mest effekt. Metoden, som utformades för tillverkningsindustrin fungerar bäst även för tjänstesektorn.

Enligt Lean study 2008 utförd av Cordial Business Advisors, är Lean den förbättringsmetod som lönar sig bäst och som flest är nöjda med, skriver tidskriften Cio på sin hemsida. Hela 79 procent av företagen som använder den japanska metoden ser konkreta förbättringar i verksamheten tack vare Lean, jämfört med 49 procent som använder andra metodiker.

Större engagemang

Både arbetsledningar och medarbetare visar större engagemang när de använder Lean. Det ger företaget större chans att bli framgångsrikt i förbättringsarbetet. Tät uppföljning i reformarbetet och jakten på ständiga förbättringar på alla områden i organisationen, är exempel på hur Lean fungerar i praktiken. Det främsta syftet med Lean är att öka kvaliteten på produkten, vilket ger nöjdare kunder.

Även tjänstesektorn

Lean utvecklades av Toyota för sin egen och underleverantörers tillverkningsindustri. Men förbättringsmetoden har på senare år vunnit mark även inom tjänstesektorn. Lean study 2008 bygger på intervjuer med 50 tjänsteföretag, med syftet att analysera Lean-metodikens utbredning. Resultatet skvallrar om att metoden vinner mark, då ett flertal företag planerar att införa metoden i sin verksamhet i framtiden.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste