nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Lycka är en faktor att räkna med

Vinsterna med trivsel är en bortglömd faktor i svenskt arbetsmiljöarbete. Det tycker Jusek som nu vill slå ett slag för lyckliga medarbetare.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

En hög andel akademiker och tjänstemän är nöjda med sina jobb. Juseks kartläggning av 2 000 akademiker och tjänstemäns trivsel på jobbet visar att endast en av tio är direkt missnöjd med sitt arbete. En av fyra är neutrala, och två av tre är nöjda.

Jusek vill med sin mätning lyfta fram behovet av att satsa på välbefinnande i arbetsmiljöarbetet. Daniel Lind, samhällspolitisk chef på Jusek, menar att svenskt arbetsmiljöarbete har för stort fokus på att förebygga risker och ohälsa.

– Ett modernt arbetsmiljöarbete bör även inkludera det som skapar välbefinnande, säger han. Jusek tycker att det finns för få initiativ som satsar på att öka medarbetarnas nöjdhet med arbetet. De vill därför att välbefinnande ska ingå i regeringens nya arbetsmiljöstrategi.

– Medarbetare som är nöjda med arbetet är mer nyfikna, mer kreativa, mer innovativa, mer samarbetsorienterade och skapar en högre kundnytta än andra. Våra medlemmar är engagerade och mår de bra på och av jobbet gynnar det verksamheten, säger Sofia Larsen, ordförande för Jusek.

Viktigast för att förbättra välbefinnandet i arbetet är:

  • Balans mellan arbete och fritid.
  • Arbetsuppgifter som är utmanande och utvecklande och där kreativiteten får utlopp.
  • Chefer som ger löpande stöd och konstruktiv feedback.
  • Verksamheter som drivs effektivt och där medarbetarna behandlas rättvist.
  • Bra kollegor, yrkesmässigt och socialt.
  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Mobiloperatörerna med nöjdast kunder

Både privat- och företagskunder blir allt mer nöjda med sina mobiloperatörer. Men det räcker inte längre med bra tekniska tjänster, utan handlar nu om helt andra saker för att kunderna ska bli belåtna, visar en färsk studie från Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som rankat operatörerna med nöjdast kunder.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.