Avvikelserapportering är inte skvaller

Arbetsmiljö Att rapportera många avvikelser kan ses som en styrka. Det gör äldreboendet Solsången i Östersund, skriver Länstidningen.

Under 2015 rapporterade personalen på Solsängen in flest avvikelser per boendeplats inom Östersunds kommuns äldreomsorg. Men både personal och ledning ser den omfattande rapporteringen som en styrka och inte som ett tecken på kvalitetsbrister.

– Jag tror inte att vi har fler avvikelser här än på andra ställen bara för att vi rapporterar fler. Jag tror helt enkelt att handlar om att vi jobbar väldigt aktivt med den här frågan, säger enhetschefen Anna Rödlund Jönsson till Länstidningen.

En nyckel har varit att vara väldigt noggrann och tydlig till varför rapporteringen sker. Härigenom har man fått bort uppfattningen att avvikelsehantering är samma sak som skvaller. Istället har man betonat att det handlar om att höja kvaliteten i verksamheten.

Undersköterskan Lena-Marie Lohman, som arbetat i verksamheten sedan 2006, ser inte heller några som helst problem att fylla i avvikelserapporterna, utan menar att det är att göra saker bättre. Hon medger visserligen att det ibland kan kännas jobbigt när hon själv gjort fel, men ser det ändå som att det gynnar hela verksamheten och menar att hon skulle vara ännu oroligare om inga avvikelser rapporterades.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.