Undersökningen, Småföretagen och marknaden från Visma, visar både vilka de viktigaste inkomstkällorna är och hur vägen till nya kunder ser ut bland småföretag i olika branscher. Den genomgående viktigaste inkomstkällan är återkommande kunder. De svarar för 66 procent av småföretagarnas intäkter.
En nöjd kund är bra för affärerna, men också för att skaffa nya kunder. När de tillfrågade i undersökningen fick ange upp till tre viktiga sätt att få nya kunder fick rekommendationer överlägset flest röster, 69 procent. Näst viktigast ansågs företagets hemsida vara med 35 procent. Detta går igen i samtliga branscher. Liksom att sociala medier hamnar längst ner.
− Det hjälper inte hur mycket man annonserar om inte kunderna pratar väl om företagets produkter eller tjänster. Därför är bra kundrelationer grunden för allt framgångsrikt företagande. Inte ens de sociala medierna ändrar på denna sanning, säger Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs som står bakom undersökningen.
Småföretagarnas viktigaste inkomstkällor:
Återkommande kunder: 66 procent
Återkommande intäkter, typ avtal: 17 procent
Nya kunder: 11 procent
Tillfälliga/sporadiska kunder: 4 procent
Viktiga vägar till nya kunder för småföretagarna:
Rekommendationer: 69 procent
Företagets hemsida: 35 procent
Vänner och bekanta: 21 procent
Annonser i tidningar: 19 procent