nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Utdelning av Årets Allbrightpris till börsens mest jämställda bolag. FOTO: Allbright

Nu har börsens mest jämställda bolag utsetts

39 av börsens 298 bolag har en ledningsgrupp som ligger inom spannet för jämn könsfördelning, konstaterar stiftelsen Allbright. Det är de 39 bolagen som varit med och tävlat om att bli börsens mest jämställda bolag. Och nu finns en vinnare.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Det blev omsorgsbolaget Humana som kammade hem Årets Allbrightpris. Företaget har både en jämställd ledningsgrupp och en jämställd styrelse. Men man har också en inkluderande medarbetarkultur. Det visar de enkätundersökningar och intervjuer som genomförts under prisprocessen.

– Juryn har särskilt reagerat på att företaget har värderingsambassadörer inom bolaget. Samt att företagets anställda i hög utsträckning upplever att de har inflytande över sin arbetssituation och utveckling, säger Tove Dahlgren, tillträdande tillförordnad vd på AllBright, som arbetar för jämställdhet och diversifiering på ledande positioner i näringslivet.

Hon konstaterar att Humana också är i färd med att HBTQ-certifiera sina chefer.

– Det gör Humana till en inspiration för börsens övriga bolag.

Ytterligare tre bolag var med i finalen: fastighetsbolaget Atrium Ljungberg, medicinteknikbolaget Bactiguard och spelbolaget NetEnt.

– Gemensamt för finalisterna är att de alla visar att jämställdhet är ett prioriterat område. Och att man jobbar hårt för att minska diskriminering på arbetsplatsen, säger Tove Dahlgren.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Nu möter Iso 9001 framtidens krav

Som vi alla vet förändras världen runt omkring oss snabbare och snabbare, vilket gör att organisationer på ett helt annat sätt än tidigare måste omvärldsbevaka och anpassa sig till nya förhållande – så också ISO 9001 och övriga ISO-standarder.

Storbankerna utmanar med personlig service

Nischbankerna har fortsatt hög kundnöjdhet, men utmanas allt mer av de stora etablerade bankerna som stärker sin position genom en kombination av digitala tjänster och personlig service. Det visar årets kundundersökning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI om bolån, fastighetslån, privatlån och sparande.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.