Prehospital konsultation är ett pilotprojekt som Södersjukhuset genomfört tillsammans med tre närakuter och tio vårdcentraler. Projektet går ut på att den remitterande läkaren inom primärvården kan konsultera en specialist innan de skickar sin remiss. Syftet är minska antalet remisser till akuten som en annan vårdnivå kan ta hand om – och på så vis se till att patienten får rätt vård snabbare.
Projektet pågick mellan juni och oktober. Och resultaten talar sitt tydliga språk, konstaterar Clas Lundhagen, verksamhetsutvecklare och förändringsledare på Södersjukhuset.
– Fem minuter på telefonen kan spara upp till två timmar i vårdprocessen, och vi ser bland annat att patienter som kommer via pilotremisser har en kortare vistelsetid på akuten än tidigare. Det kan göra en stor skillnad för patientens upplevelse, säger han.
Under pilotperioden genomfördes totalt 1 166 samtal, vilket resulterade i 344 remisser. För remitterade patienter minskade vistelsetiden på akutmottagningen med 1–2 timmar.
Det innebär att samtalstiden på omkring 40 timmar sparade cirka 2 000 vårdtimmar på akuten. Dessutom hade deltagande vårdinstanser en minskad remitteringsfrekvens med tio procent.
Regelbundna möten och ett nära samarbete har varit avgörande i arbetet. Stödet har utformats i samarbete med vårdgrannarna, och under hela projektets gång har man haft regelbundna möten för att fånga upp behov och önskemål.
Projektet kommer nu att integreras i den ordinarie verksamheten.
– Ju mer vi träffas och arbetar tillsammans, desto bättre blir samarbetet och resultaten. Vi ser att detta initiativ har lett till ett ökat lärande och en högre nivå av samarbete mellan olika aktörer i sjukvården, vilket både förbättrar patientvården och effektiviteten i vårdflödet. Vi ser fram emot att fortsätta samarbetet och utveckla det för att göra det så bra som möjligt för våra patienter och medarbetare, säger Martin Nordberg, verksamhetsområdeschef på akuten i en kommentar.