OpenAI:s vd sågar distansarbete

Distansarbete Sam Altman, vd för OpenAI, kallar distansarbete för ”ett av teknikbranschens största misstag” och pekar ut framför allt nystartade bolag som förlorare om de tillåter distansjobb.

OpenAI:s vd sågar distansarbete
Foto: Adobe Stock
Sam Altman. Foto: Steve Jennings/Getty Images for TechCrunch

Det var under ett moderatorlett samtal i San Francisco, arrangerat av det amerikanska techbolaget Stripe, som Sam Altman gjorde det uppmärksammade uttalandet. Altman, som är vd för OpenAI, avfärdade distansarbetesmodellen och beskrev den som en fluga på väg att försvinna.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

– Jag skulle säga att det experimentet är över, och att tekniken ännu inte är tillräckligt bra för att människor ska kunna distansarbeta på heltid. Särskilt inte i nystartade företag, hävdade han under samtalet.

Sköra idéer behöver fysisk kontakt

Altmans ståndpunkt grundar sig främst i åsikten att mycket kreativitet går förlorad när människor inte samarbetar fysiskt på plats. Han framhöll att det är särskilt viktigt för nystartade verksamheter, som ofta befinner sig i en fas av mycket testande och resonerande och där man prövar sig fram och omformulerar sina idéer längs vägen.

– Ju skörare, diffusare och mer mångskiftande ens idéer är, desto mer tid behöver ni tillsammans personligen, kommenterade han under samtalet.

Många diskussioner

OpenAI är ett av världens högst värderade startup-bolag, och Sam Altman har i en tidigare intervju i podcasten ”Possible” berättat att affärsidén var ganska otydlig från början. Grundarna ägnade månader åt att diskutera vad AI-chatbottarna egentligen skulle användas till, och kom till slut fram till att de inte skulle specialisera sig på något enskilt expertområde såsom juridik eller medicin.

I stället valde de att satsa på den breda allmänheten. En strategi som verkar framgångsrik, med tanke på att bolaget enligt tidningen Forbes är värderat till 30 miljarder dollar.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste