Ändra spelplanen
Inse att det som gäller nu inte är det som gäller framöver. Genom att tänka att du ska ändra spelplanen och spelreglerna blir det mer naturligt att tänka fritt runt hur du kan ändra affärsmodellen för att möta kundernas behov.
Det går också att använda det här sättet att tänka för rutiner inom företaget eller organisationen.
Siffror och magkänsla
På nya områden finns inte alltid data som beslutsunderlag. Se därför till att skaffa den information som finns och kombinera den sedan med magkänsla.
Anpassa planeringen
När omvärlden ständigt förändras behöver du planera, lära av vad som händer och uppdatera planerna – om och om igen. Gör miniplaner baserade på er strategi. Om ni fattar beslut som visar sig vara fel – se det som en chans att lära er. På det sättet går det att hålla motivationen uppe när ni rör er på okänd mark.
Räkna med överraskningar
Försök inte undvika överraskningar. Passa på att testa nya idéer och se på nya spelregler som underlag för fler möjligheter.
Källa: Peoplematters.in