Karin Hellerstedt, forskare vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping (JIBS) har undersökt skillnader i gruppdynamiken på nystartade företag. Resultatet visar att tillit och förtroende väger tyngre än instrumentella motiv när nya företag byggs upp.
– Personlighet och tidigare relationer spelar större roll än vad som har lyfts fram tidigare. Entreprenörer är mer benägen att satsa tillsammans med någon man litar på än den som på papperet har de bästa meriterna, säger Karin Hellerstedt doktorand i företagsekonomi på JIBS.
En förklaring är att nyföretagarna förmodligen inte vill lägga så mycket tid på att söka upp nya samarbetspartners.
Undersökningen visar även att statusattribut ofta påverkar gruppens stabilitet. En typiskt nystartad grupp matchar ofta inte de exempel på olika grupper som ges i läroböcker och facklitteratur riktad till nyföretagare. Karin Hellerstedt rekommenderar därför att tips och råd till individer som planerar att starta företag ses över.