Premiär för kontaktcentercertifiering

Excellents kontaktcenter i Piteå har som första företag i Norden blivit certifierat enligt standarden copc. Men certifieringen har också tagit tid och den omfattande processen blev mer än ett år försenad.

Copc, Customer operations performance center är en internationell kvalitetsstandard som säkerställer processer, rutiner och resultat i ett kontaktcenter. Standarden utvecklades redan i mitten på 90-talet av bland andra Microsoft, American Express och Dell, som är stora upphandlare av kundservicetjänster. Microsoft är också en av Excellents största uppdragsgivare i Norden och har satt press på företaget att genomgå certifieringen.

– Copc-certifieringen är något nytt för den nordiska marknaden, men vanligt förekommande på såväl den amerikanska som den europeiska marknaden. En certifiering som denna säkerställer kvaliteten i vår verksamhet och ger oss möjligheter att jämföra oss med världsledande bolag inom vår bransch, menar Christian Hultén, vd för Excellent Sweden AB.

 Certifieringsprocessen är skräddarsydd för branschen och säkerställer kvalitetsstandard och kostnadseffektivitet hos de företag som når en certifiering. Ett certifierat kontaktcenter anses ha välutvecklade och implementerade processer och har uppnått ett antal centrala kvalitets- och servicenivåer.

 Copc-certifieringen har inneburit en omfattande process och en stor investering, konstaterar Excellent i ett pressmeddelande. Arbetet startade redan under 2004 och skulle ha varit slutfört redan samma år.

Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.