Privat sektor har högre kvalitetsmognad

Förbättringsarbete Svenska företag och organisationer är generellt dåliga på metodiskt förbättringsarbete. Det visar resultaten av en undersökning som presenterades på Almedalen.

Privat sektor har högre kvalitetsmognad

Studien, som bygger på svaren från 1000 svenska befattningshavare, visar dessutom att det finns en tydlig skillnad mellan privat och offentlig sektor när det gäller kvalitetsarbetet. Kvalitetsmognaden är högre i privat sektor och när det gäller vård och skola så är privata verksamheter bättre på strategi och planering än offentlig. Studien visar också att offentlig verksamhet drivs mer av medarbetares engagemang medans privat sektor i högre grad drivs genom ändamålsenliga strukturer.

Inför mätningen har man även gjort ett antal pilotstudier på enskilda företagsledningar där medarbetarna kommit till tals och använts som en referensgrupp. Dessa studier visar att samsyn mellan medarbetare och ledning är avgörande för resultaten. Verksamheter där ledning och medarbetare har samsyn når i genomsnitt högre resultat när det gäller rankningen av kvalitetsmognaden. Dessutom ligger de högre i snitt när det gäller verksamhetens resultat.

Management Index 2015 har genomförts av SIQ, Institutet för Kvalitetsutveckling, och SKI, Svenskt Kvalitetsindex, under våren 2015. I studien har 1 000 befattningshavare som sitter i en ledningsgrupp tillfrågats hur de arbetar och vilka resultat som uppnås.

Resultaten i korthet

  • Kvalitetsmognaden är högre i privat sektor.
  • Privat skola/vård är bättre på strategi och planering än offentlig.
  • Resultaten i offentlig verksamhet drivs mer av medarbetares engagemang – privat i högre grad genom ändamålsenliga strukturer.
  • Brist på samsyn måste tas på allvar.
  • Svenska företag och organisationer är generellt dåliga på metodiskt förbättringsarbete.
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.