Så bygger du en kvalitetskultur som militären

Företagskultur Militären har en stark värderingskultur som präglas av disciplin och precision. Men går det använda samma metoder för att skapa en kvalitetskultur i ett vanligt företag? Absolut, menar William J Troy, tidigare general i amerikanska armén och numera vd för American Society for Quality.

Så bygger du en kvalitetskultur som militären

William J Troy var en av föreläsarna på den internationella kvalitetskonferensen Excellence Summit i Göteborg, där han delade med sig av sina erfarenheter från militären. I 38 år tjänstgjorde han i den amerikanska armén och avslutade sin karriär som trestjärnig general.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Sedan drygt fyra år tillbaka är han vd för den amerikanska kvalitetsorganisationen American Society for Quality, som bland annat administrerar det prestigefulla kvalitetspriset Malcolm Baldridge National Quality Award.

Det var under tjänstgöringstiden i Irak som William J Troys intresse för kvalitetsfrågor väcktes på allvar. När det handlar om liv eller död gäller det att alla är överens om vad som gäller.

– Militärens uppgift är att upprätthålla säkerhet, vilket ibland är förenat med att befinna sig i osäkra situationer. En stark kultur är en förutsättning för att få människor att förflytta sig från en säker plats till en osäker, betonar han.

Men en stark kvalitetskultur är ingenting som kan dikteras, utan som byggs steg för steg utifrån företagets värderingar. Vad är det vi ska fokusera på? Vad ska vi åstadkomma? Vad ska vi lägga ned ansträngningar på i det dagliga arbetet? Hur ska vi allokera våra resurser? är några av nyckelfrågorna.

Det innebär att det inte räcker med en regelbok för hur man ska agera. Nya situationer uppstår alltid och med en stark kvalitetskultur i ryggen får medarbetarna förmåga att handskas med det okända.

William J Troy tar exemplet med incidenten på flygplatsen i Chicago, där en passagerare under dramatiska former slets av från ett överbokat plan från United Airlines. Händelsen spreds snabbt via sociala medier och kostade flygbolaget hundratals miljoner dollar i förlorat anseende.

– Personalen handlade förmodligen helt efter regelboken. Men med en stark kvalitetskultur som reflekterar företagets värderingar hade man förmodligen rett upp situationen på ett annat sätt. Det hade blivit betydligt billigare att sätta killen på en privatjet och servera honom en flaska champagne, säger William J Troy.

Ledarens betydelse för kvalitetskulturen ska inte underskattas, understryker han. Ledaren måste inskärpa betydelsen av disciplin, inte minst för att upprätthålla säkerheten om något går fel. William J Troy var en av dem som befann sig i försvarshögkvarteret Pentagon vid attacken den 11 september 2001. 125 personer dödades och delar av byggnaden skadades.

– Men vi tog omedelbart beslutet att den händelsen inte fick stoppa oss, utan att verksamheten skulle fortsätta, förklarar han.

Inom militären finns också en lång tradition med utdelning av utmärkelser för extraordinära insatser, framförallt till dem som befunnit sig i frontlinjen. Även i ett företag bör det finnas ett belöningssystem, menar han.

– Därmed inte sagt att man behöver utdela medalj till månadens medarbetare. Det kan handla om så små enkla saker som att chefen rör sig ute i organisationen och ger medarbetarna ständig återkoppling, säger han.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.