Så hanterar du energitjuvarna

Medarbetarskap Vissa medarbetare följer sin egen svårtydda logik lastar över sin ilska, oro och frustration på andra. Lär dig hantera energitjuvarna på bästa sätt.

Nyligen har forskare vid Friedrich Schiller universitetet i Jena, Tyskland, konstaterat att våra hjärnor svarar med en stressreaktion när den ställs inför besvärliga människor –människor som slukar andras tid med olika affekterade utspel.

Negativa utlåtanden, nedlåtande inställning, martyrskap, manipulation, härskarteknik – allt detta påverkar hjärnans biokemiska system – bland annat neuronerna i hippocampus som är en viktig kopplingsstation för associationsbanor mellan de olika delarna av hjärnan. Basen för vårt rationella tänkande blir alltså lidande när vi stressas.

Förmågan att hantera olika typer av mellanmänsklig stress och behålla lugnet är avgörande för oss alla. Här är några effektiva strategier:

Sätt gränser

Befogad och konstruktiv kritik är alltid ett sundhetstecken och en väg till ständiga förbättringar. Men en del människor fastnar eller till och med vältrar sig dessvärre i missnöje. Ett sätt att avväpna medarbetare som kört ner i gnälldiket är att fråga hur han eller hon själv tänker åtgärda det klagomålet gäller. Antingen avstannar konversationen eller så styr ni tillsammans om i en mer konstruktiv riktning. Var medveten om att vissa människor testar andras gränser oavbrutet – du måste vara konsekvent när du sätter gränser.

Håll dig till fakta

Svara inte på känslomässiga utspel – bara på fakta. Ju mer irrationell och ur balans någon är, desto större anledning är det för dig att backa ett steg och se över vilka fakta som ligger på bordet. Att hålla den typen av distans kräver både självinsikt och självkontroll. Om du vet vad som triggar starka reaktioner i dig och kan kontrollera det, blir det betydligt lättare att inte låta sig provoceras av ett utspel.

Lita på din egen magkänsla

När din arbetstillfredsställelse och känsla av att ha uträttat något riktigt bra är beroende av andras godtycke, blir du mer sårbar för nålstick och snåla kommentarer som kan sänka en hel veckas arbete. Känslan av att ha gjort ett riktigt bra jobb kommer i första hand inifrån. Den kan förstärkas utifrån, men den bör alltid ha sitt ursprung i din egen inre kompass.

Var lösningsorienterad

En del människor skapar oerhörda mängder stress genom att lyfta fram allehanda problem och peka på allt som kan gå snett. Du vinner i effektivitet och tar kontroll över sådana negativa spiraler genom att istället söka lösningarna på alla dessa problem.

Sov på saken

En god natts sömn startar om hjärnan. Din självkontroll, din uppmärksamhet, dina associationer, ditt minne och din förmåga till problemlösning skärps. En god natts sömn ger dig perspektiv.

Använd ditt nätverk

Ingen klarar allt på egen hand. För att klara besvärliga människor, komplicerade situationer och höga stressnivåer, behöver du känna till dina egna svaga punkter och vad du behöver göra för att fungera väl på sikt. Det bästa sättet är att luta dig mot ditt stödsystem när det hettar till som värst: familj, vänner, mentor, yrkesnätverk. Bara att prata sig igenom en situation kan ge nya perspektiv. Andra människor har ofta en helt annan infallsvinkel på något som du dragit runt i cirkel – dra nytta av det.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste