I en artikel i Harvard Business Review ger mötesexperten Paul Axtell 5 tips på hur möteskulturen i ett företag kan förbättras.

Här är fem vanliga problem och Paul Axtells förslag till lösningar.
Organisationen Personer som dominerar möten och inte släpper fram andra eller information som lika gärna kunde mejlas ut. Det är några av de mötesproblem som mötesexperten här tipsar om hur du löser och som skapar bättre möten.
I en artikel i Harvard Business Review ger mötesexperten Paul Axtell 5 tips på hur möteskulturen i ett företag kan förbättras.
Här är fem vanliga problem och Paul Axtells förslag till lösningar.
Att göra när mötet inleds:
Att göra under mötet:
Efter mötet:
Om den chef som ska leda mötet saknar färdigheter för att göra detta effektivt föreslå att du hjälper hen med agendan. Samla in lämpliga ämnen från gruppen och skicka gärna ut agendan i förväg till de som ska vara med på mötet. Om du har gruppens förtroende kan du även föreslå att du leder mötet istället för chefen.
Läs även: 10 spelregler som gav effektiva möten.
Gör en lista på vilka ämnen som du kan göra en agenda av. Några förslag på frågor att ställa sig för att kunna identifiera rätt ämnen:
För varje ämne föreslå önskvärt utfall och den tid som behövs för att uppnå detta. Om ni arbetar bra med en eller två frågor i varje möte behövs mindre tid för att dela information.
Du kan acceptera en del störningar om det händer någon enstaka gång men om deltagare regelbundet skickar eller tar emot SMS eller e- post kan det förhindra ett meningsfullt deltagande. Att skapa nya normer kring detta är ledningens ansvar. Om man tillåter ett sådant beteende skapas en farlig norm som säger att störningar är okej.
Om det verkar svårt att ändra en kultur som tillåter detta börja med dig själv som ledare. Du kommer att bli förvånad över hur snabbt kollegor ser att du är helt närvarande i mötet medan andra inte är det. De kommer då att följa ditt exempel.
Skicka ut en summering av mötet inom en timme efter att det avslutats eller åtminstone innan dagens slut. Låt någon följa upp med alla deltagare mellan mötena kring hur ärendet utvecklas. Håll koll på hur många ärenden som avslutas- sikta på 85 procent. Om avsluten minskar stanna upp och prata med medlemmarna i gruppen om vad som kan hjälpa alla att komma upp på banan igen.