Forskningen bygger på en metod där man använt registerdata och maskininlärning för att identifiera vad de mest produktiva företagen gör annorlunda.
Medarbetare som får vara ifred är mer produktiva
LEDARSKAP För att ett företag ska vara produktivt krävs det att man har rätt personer på rätt plats. En ny studie från Institutet för näringslivsforskning visar att de mest produktiva verksamheterna låter sina bästa medarbetare vara ifred.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Vi har kunnat visa att när ett företag har en bra matchning mellan anställda och deras roller, är det korrelerat med högre produktivitet, säger Joacim Tåg, chef för forskningsprogrammet Företagens Konkurrenskraft på IFN och en av forskarna bakom studien.
Studien sätter ljus på att ett effektivt ledarskap handlar om att identifiera och behålla de anställda som redan passar för sina roller, snarare än att ständigt driva förändringsarbete och rekrytera nytt folk där det kanske inte behövs.
En vanlig uppfattning i näringslivet är att en ny vd behöver komma in och ”rensa upp” i verksamheten för att få företaget att bli framgångsrikt. Men studien visar att de mest framgångsrika vd:arna snarare lämnar sin personal i fred.
– De anställer färre, gör färre interna omplaceringar och fokuserar mer på att behålla dem som redan passar för sina roller, säger Joacim Tåg.
Vad som också kommer fram i studien är att vd:ar med lång erfarenhet av ledarskap inom samma bransch har större sannolikhet att skapa bättre matchning mellan anställda och roller – vilket i sin tur har en relation till företagets produktivitet.
– Bra vd:ar med mycket erfarenhet låter de som är väl matchade med sina arbetsroller vara kvar på positionerna. Det vi ser är att deras matchkvalitet går upp och matchkvaliteten är korrelerad med produktiviteten i företaget. Så det har stor betydelse för produktiviteten att man får rätt man på rätt plats, säger Joacim Tåg.
Gör som de mest produktiva företagen
En lärdom från studien är att företag kan använda samma metod som forskarna – att identifiera de mest produktiva bolagen i sin bransch och analysera vad som gör dem framgångsrika.
– Se över vilka företag som är mest lönsamma i din bransch – vad har de för personer i ledningsgruppen, vad har de för anställda, vad har de här för bakgrund? Och se om ni också kan anställa liknande personer, säger Joacim Tåg.
En annan insikt är vikten av att inte rusa in i förändringar. Enligt Joacim Tåg bör chefer analysera de anställdas långsiktiga resultat snarare än att omedelbart omstrukturera.
– En ny vd som saknar erfarenhet av att leda den här typen av organisation bör vara försiktig med att pusha för mycket förändringsarbete. Personer som varit länge på sina positioner och trivs där, tenderar att vara bättre matchade till sin roll. Det kan vara ett bra riktmärke för nya chefer, säger han.
Vilka faktorer skulle du säga är avgörande för att ett företag ska lyckas med rätt matchning mellan anställda och deras roller?
– Då kommer vi tillbaka till vad som skapar en bra matchkvalitet. Det vi ser är att det är viktigt att man har rätt person på rätt plats – i företaget i stort men det är superviktigt att man har rätt person i ledningsposition. Och det som skapar bra matchkvalitet där är erfarenhet från tidigare ledningspositioner inom branschen eller samma typ av företag. Det är en sak som är väldigt viktig, säger Joacim Tåg.