Kaizen, Lean, Iso, TQM och Sex sigma. Det går mode inom verksamhetsutveckling, precis på samma sätt som när det gäller byxor, skor, porslin eller tapeter.
Lars Sörqvist på Sandholms varnar för en utveckling där metoden håller på att bli viktigare än själva förbättringarna.
– Jag är rädd för att vi kan få en upprepning från 90-talet. Då hade vi ett fundamentalistisk metodfokus kring Iso 9001, säger Lars Sörqvist under Perspektivdagen i Stockholm.
I synnerhet gäller oron organisationer där kvalitetstänkandet inte är inarbetat, men som nu hoppat på Lean produktion.
Medel som stöttar
Ett lyckat kvalitetsarbete har inte med metod att göra, utan med hur modellen appliceras och används. Om modellen i sig blir det viktiga ger man bara sig själv merarbete genom att bygga in extra uppgifter och slöseri i organisationen istället för att tvärtom reducera detta.
– Om målet är att uppnå Lean, då blir det farligt. Kvalitetsarbete handlar om hur metoden kan stötta oss i vår verksamhet och hjälpa oss att bli bättre, det måste man komma ihåg.
Det går heller inte att komma ifrån att modeller som Kaizen, Lean, Iso, TQM och Sex sigma, som alla varit i ropet under åren, faktiskt pratar om ungefär samma saker, med någon variation. Valet av metod är alltså inte så vansinnigt viktigt som man skulle kunna tro.