Sjukhus tar hjälp av Boeing i förbättringsarbetet

Med hjälp och inspiration från industrin har ST John's Mercy Medical Center i St Louis minskat väntetiderna till sjukgymnastik och rehabilitering.

Långa köer med patienter i rullstolar som väntade på att få rehabilitering och sjukgymnastik. Så såg det ut på St John’s Mercy Medical Center i St Louis tidigare. Men med hjälp av Lean- och Sex sigma-experter från flygbolaget Boeing har man hittat smartare lösningar för att hantera köer, skriver STLtoday på sin webbsajt.

St John’s Medical Center är bara en av många sjukhus i St Louis som börjat hitta inspiration från den tillverkande industrin för att effektivisera och höja kvaliteten inom sjukvården. Tanken är att ta bort allt onödigt arbete från processerna och samtidigt standardisera processerna i sig, med hjälp av de arbetssätt som tillämpas inom industrin.

St John’s Mercy Medical Center började med att titta på hur de kan minska köerna till sjukgymnastiken. Genom att se över och effektivisera processen, från det att en remissen till sjukgymnastik skrivs till det att patienten återvänder till sitt rum, har antalet steg minskat från 31 till 17. I det nya systemet skjutsar man patienterna till sjukgymnastiken strax innan de ska in. För att inte sjukgymnasterna ska behöva vänta på patienter skickar de ett meddelande strax innan de är klar med den föregående patienten. Avdelningen för sjukgymnastik har också gjorts om så att personalen har närmare till den utrustning de behöver.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste