Skoltrötthet ökar med tiden

Ju längre tid elever går i grundskolan, desto sämre blir deras lust till lärande. Det visar en undersökning från Sveriges kommuner och landsting, SKL.

SKL ger årligen ut en rapport om skolan. I årets upplaga har 87 000 elever svarat på påståendet ”Skolarbetet gör mig så nyfiken att jag vill lära mer”. I femteklass är eleverna långt mer motiverade än i åttonde klass. 75 procent av femteklassarna svarar att det stämmer ganska bra eller helt och hållet. I åttonde klass är det bara 45 procent som stämmer in i påståendet.

Enligt Sveriges Radio stödjer SKL Aspuddens skola i Stockholm i ett projekt om bättre utnyttjad arbetstid där frågan om hur lärarna ska hjälpa till att öka lusten till lärande bland eleverna ingår. Håkan Sörman, vd på SKL uppger till Sveriges Radio Ekot att han tror att projekten på Aspuddens skola är bra.

– Vad det handlar om är ju hur man återkopplar till eleverna, hur man befinner sig på deras planhalva, hur man ser alla elever och att man jobbar tillsammans med dem.

Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.