Smarta AI-agenter – nästa steg i teknikutvecklingen

AI Knappt har vi hunnit smälta de effekter generativ AI har haft på samhället, innan nästan teknikbomb är här: den mer självgående AI-agenten. Här får du lära dig om fördelarna.

Smarta AI-agenter – nästa steg i teknikutvecklingen
Foto: StockAdobe

Tänk dig AI-drivna agenter som kan planera ditt nästa stormöte och ordna alla bokningar. Eller människoliknande botar som fungerar som virtuella vårdgivare, eller AI-drivna specialister inom leveranskedjor som optimerar lager i realtid utifrån efterfrågningar. Dessa är bara några av möjligheterna som öppnas upp i den kommande eran av agentisk AI.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Våra tidigare AI-assistenter har varit regelbaserade och haft en begränsad förmåga att agera självständigt. Agentisk AI har större befogenhet att agera å våra vägnar. Men vad är egentligen agentisk AI?

– Du kan definiera agentisk AI med ett ord: proaktivitet. Det agentiska AI-systemet förstår vad användarens mål eller vision är och sammanhanget kring det problem de försöker lösa, säger Enver Cetin, AI-expert på det globala teknikföretaget Ciklum, i en intervju med Harvard business review.

Han uppger att tre av de största fördelarna är:

1. Ökad specialisering i arbetskraften

2. Ökad informationspålitlighet

3. Förbättrad innovation

Agentiska AI-system har en större kognitiv förmåga än generativa AI-system, vilket innebär att de är mindre benägna att producera så kallade hallucinationer. De kan också bättre analysera informationskällor för att bedöma kvalitet och tillförlitlighet.

Men för att få faktisk nytta av AI-agenter krävs att din verksamhet gör tre förberedelser:

  • Sätt SMART-mål: AI-system fungerar bäst när målen är specifika, mätbara, uppnåbara, relevanta och tidsbundna.
  • Ge AI-systemen rätt kontextuell information: Agentisk AI saknar ofta den outtalade förståelse som mänskliga anställda har.
  • Etablera feedback-loopar: AI-modeller behöver justeras kontinuerligt baserat på lärdomar från deras prestanda.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste