AI-receptionist öppnar upp för nya möjligheter: ”Tappar inte bort en kund”

AI En AI-baserad receptionist som har möjlighet att svara i telefon dygnet runt ska hjälpa verksamheter att behålla och attrahera kunder.
– Intresset har varit enormt, säger Björn Tideman på Telavox.

AI-receptionist öppnar upp för nya möjligheter: ”Tappar inte bort en kund”
Foto: Stockadobe

Den nya AI-funktionen är egen i sitt slag och kan hantera kundärenden direkt i samtalet. Telavox understryker att AI-receptionisten inte syftar till att ersätta – men täcka upp för – mänskliga medarbetare.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Funktionen riktar sig till företag i typer av sektorer och branscher, och långt innan lansering har intresset från alltfrån tandläkarkliniker till butikskedjor varit stort.

– Vi är inte riktigt vana vid den här typen av tryck men det är ju jättekul. Jag tror att efterfrågan handlar om att det kan kännas krångligt med AI och att hitta en AI-leverantör, men här är det många av våra befintliga kunder som redan känner oss som är intresserade, säger Björn Tideman, marknadschef på Telavox.

Det är en avancerad röststyrning som gör att AI-receptionisten kan förstå och svara på samtal utan fördröjningar, och under dygnets alla timmar. Verksamheter kan lära upp sin AI-receptionist genom att ladda upp information och svar på sina vanligaste frågor. Kundupplevelsen ska vara som att prata med en människa, förklarar Björn Tideman.

– AI-receptionisten minskar risken för att man missar samtal och därmed tappar bort potentiella kunder – vilket kan bli kostsamt om man har otur. En annan fördel är att den är bra på att översätta språk, det har visat sig vara mycket uppskattat hos tandläkarkliniker bland annat, säger han.

Har ni stött på någon form av utmaningen under arbetet med den här funktionen?

– Det var lite krångligt att få till språkdelen eftersom svenska är ett så pass litet språk, och sedan få alla system att koppla upp mot varandra bara via röststyrning. Så det känns väldigt kul att den är ute nu!

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste