Städgumma eller företagsdoktor – det beror på ditt kön

Media ger kvinnor i näringslivet extrem uppmärksamhet samtidigt som deras roll som ledare osynliggörs. Dessutom beskrivs de med ett förklenande språk som bidrar till att det blir konstigt och avvikande att kvinnor är chefer. Det visar en rapport från Studieförbundet Näringsliv och Samhälle.

Historiskt sett har den goda ledaren alltid varit en man. Även om kvinnor i maktpositioner blir fler följer media fortfarande gamla tankemodeller. När ”han” är en kvinna reagerar vi och det påverkar också hur kvinnliga chefer från näringslivet skildras i media.

Kvinnliga chefer uppmärksammas oftast just för att de är kvinnor och inte för det jobb de utfört. De är det lysande undantaget vars framgångshistoria måste berättas. Männen intervjuas om sitt arbete, kvinnan om det privata. Dessutom använder journalisterna olika språk när de beskriver kvinnliga och manliga chefer.

– Det finns en klar tendens att använda schabloner och stereotyper som förhärligar manliga egenskaper och förminskar kvinnliga. En kvinna som är duktig på att omorganisera och reda ut svåra ekonomiska situationer kallas för städgumma medan manliga chefer kallas för företagsdoktorer eller beskrivs som någon som klarar att ”rida ut stormar”, konstaterar Maria Edström som för Studieförbundet Näringsliv och Samhälle skrivit en rapport om mediebilden av kvinnliga chefer i svenskt näringsliv.

Kvinnor ska le

Rapporten grundar sig på två månaders studier av 34 tidningar, samt radio och tv-sändningar.

Nyhetsjournalistiken var generellt neutral och korrekt, men det var när journalisterna skulle göra personporträtt som schablonerna dök upp.

– Journalisternas skildringar bidrar till att vi tycker att det är konstigt att kvinnor kan vara chefer. Media verkar könskonserverande genom att bekräfta den mönster som finns, snarare än göra något åt dem, menar Maria Edström.

Ett tydligt exempel är hur kvinnor skildras bildmässigt. Kvinnor förväntas le och de fotograferas gärna uppifrån. Ett avväpnande leende bekräftar deras kvinnlighet och gör dem mindre hotfulla.

Påverkar yrkesval

Maria Edström tror att kvinnliga toppchefers ledarskap inte påverkas särskilt av den bild som målas upp av dem. De är vana och tar förhoppningsvis stereotypiseringen med en nypa salt. Däremot har bilderna stor betydelse för unga kvinnors vilja och lust att bli chef och därmed för hur många kvinnor som tar sig in i företagsstyrelser och ledningsgrupper.

– Kvinnliga toppchefer med mycket makt skildras ofta som järnladys och tuffa stålkvinnor med tunga jobb och stort ansvar. Det tror jag påverkar tonårstjejerna i deras yrkesval. De får en bild av att man måste vara stenhård för att bli chef och det är det inte många som vill. Skulle medierna istället betona det roliga och spännande med att vara chef kanske fler kvinnor skulle bli intresserade, säger Maria Edström.

Tips till ledare

Maria Edströms tips till alla chefer är att lära sig mer om könsmärkningen inom media. På så sätt blir det lättare att själv undvika att inbjuda till schabloniseringar. Hon tycker också att man bör vara uppmärksam vid fotografering, lita på fotografen, men samtidigt tänka på vad det innebär att posera i vissa miljöer.

– Jag tror att de flesta arbetsplatser skulle må bra av att få in mediekunskap i personalutbildningen Det är viktigt att prata om hur kvinnor respektive män skildras i media så att ledarna är beredda och kan styra medias uppmärksamhet till sin fördel, säger Maria Edström.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.