Svenska ledaren: Mer ödmjuk än passionerad

Ledarskap För en svensk ledare är det viktigt att vara ödmjuk. Däremot är passion inte lika viktigt som för kollegorna i andra länder, enligt en undersökning från Grand Thorton som jämfört ledarskapsstilar världen över.

Skillnaden är stor i ledarstilar världen över. Medan ledare i Asien och Stillahavsområdet är mer öppna för att använda coachning, intuition och kreativitet i sitt ledarskap, är deras europeiska motsvarigheter mer traditionella, visar en undersökning från Grant Thornton där man har låtit intervjua 3300 företagsledare i 45 länder, varav 150 företagsledare i medelstora företag i Sverige.

Företagsledarna fick bedöma de viktigaste faktorerna för att vara en god ledare. Vikten av ödmjukhet är det som mest kännetecknar svenska företagsledare. Hela 85 procent av de svenska ledarna satte ödmjukhet som mycket viktigt, Bara de filippinska företagsledarna låg högre (96 %). Förmågan att delegera var även det en parameter som värderades högre i Sverige jämfört med det globala snittet.

Däremot var ”passion” inte lika viktigt som i andra länder. Bara Norge och Ryssland hade ett lägre värde. Asien var den del av världen där man värdesatte passionen allra högst.

På flera områden visade de svenska företagarna stora likheter med sin omvärld. Vikten av kommunikation, en positiv attityd och förmågan att inspirera var högt värderat både globalt och i Sverige. Däremot ansåg inte de svenska företagsledarna att förtroende var lika viktigt som man gjorde globalt.

Få använder coach

Undersökningen har också tittat närmare på andra ledarskapsaspekter, exempelvis hur vanligt det är att företagsledare använder en coach. I Sverige hade bara 25 procent av de intervjuade företagsledarna någonsin använt en coach och bara 15 procent använder en i nuläget. Sverige ligger därmed på 33:e plats av 45 länder.

Med resultaten kan två helt olika ledartyper utkristalliseras enligt Grand Thorton, modernister och traditionalister. Modernisterna finns på marknader som Brasilien, Filippinerna, Thailand och Vietnam. Dessa ledare är öppna för att bli coachade och värderar kreativitet och intuition. De har också högre sannolikhet att vara kvinnor, eller är omgivna av kvinnor i högre positioner.

Som en kontrast står ledarna i europeiska länder som Frankrike, Tyskland, Spanien och Storbritannien som är mer av traditionalister. De är mindre benägna att använda en coach och sätter mindre värde på kreativitet och intuition. De är också mindre sannolika att vara kvinnor. Även Sverige skulle räknas in i gruppen traditionalister i mångt och mycket.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste