Teknikstrul hämmar datoranvändning i skolan

Skola Datortätheten ökar i skolan och lärarna blir alltmer positiva till digitala hjälpmedel. Lärarnas kan också mer om datorer. Samtidigt sätter klena nätverk och teknikstrul käppar i hjulet för digitaliseringen.

Teknikstrul hämmar datoranvändning i skolan

Skolverket har undersökt digitaliseringen i skolan och resultatet visar att teknologin vinner mark. Det går nu 1,3 elever per dator i grundskolan, att jämföra med 1,9 elever 2015, då tidigare undersökning genomfördes. I gymnasieskolan går det en dator per elev, vilket är samma nivå som 2015.

Nästan hälften av lärarna i grundskolan och gymnasieskolan anser att digital teknik i stor utsträckning är ett betydelsefullt pedagogiskt verktyg för eleverna. Andelen har ökat, främst i gymnasieskolan, där motsvarande andel 2015 var en tredjedel.

Bara en av tio lärare tycker att de behöver grundläggande datorkunskap, mot tidigare var tredje. Drygt hälften av lärarna menar dock att de behöver utvecklas för att kunna ge sina elever god digital kompetens. Detta gäller särskilt programmering.

Tekniken ska inte stjälpa

Många lärare upplever att krånglande teknik begränsar deras arbete minst en gång i veckan.

Peter Fredriksson, generaldirektör Skolverket.
Peter Fredriksson.

– Rätt använda kan digitala verktyg stötta och förbättra undervisningen, men när tekniken krånglar så riskerar de snarare att stjälpa än att hjälpa. Tekniken ska inte stå i vägen för pedagogiken, säger Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson.

Nästan alla skolor har tillgång till ett trådlöst nätverk, men bara hälften anser att deras nätverk klarar att alla elever i en årskurs strömmar film samtidigt. Den kapaciteten krävs för kunna genomföra de digitala nationella prov som införs 2022.

Behov av investeringar
Sju av tio rektorer uppger att de har ett stort behov av investeringar i digital teknik.

– Kommuner och ansvariga för fristående skolor behöver säkra att det finns bra teknisk infrastruktur i skolorna. En annan viktig fråga är att skapa standarder för att underlätta informationsöverföring och administration, säger Peter Fredriksson.

Skolverkets undersökning visar också en fördubbling av andelen högstadielärare som undervisar eleverna om källkritik på nätet. Sju av tio lärare arbetar med sina elever för att förebygga kränkningar i sociala medier och främja en säker internetanvändning, vilket är en ökning jämfört med 2015.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Kvalitetsmagasinet sparar mina uppgifter