Thomas Jordan är tidigare lektor i arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet. Han har sedan 80-talet varit intresserad av kunskapsområdet vuxenutvecklling, vars teoribildningar till stor del handlar om att lära sig att se situationer från flera olika perspektiv. Han vet att det är lättare sagt än gjort att försöka förstå sina samarbetspartners, teammedlemmars eller chefers incitament och motivation – för även den som vill väl kan tappa bort sig på vägen.
Testa flera perspektiv – och säkra verksamhetens kompetens
Verksamhetsutveckling
Det finns uppgifter och situationer där det är helt avgörande att vi vänder och vrider på ett problem, för att vi får allvarliga konsekvenser om vi inte tar in alla tänkbara perspektiv. Det menar Thomas Jordan, expert på perspektivmedvetenhet. Här berättar han hur vi kan gå tillväga.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
En vanlig fallgrop är att vara så pass inbäddad i sitt eget perspektiv att man helt missar att sina blinda fläckar i kompetensen.
– Människor som har roller där man behöver hantera komplexitet är ofta välutbildade och erfarna. Det finns en viss fara i det, för det gör att man är väldigt trygg i sin egen uppfattning och reflekterar inte över att det finns faktorer man inte ens har tänkt på att väga in, säger han.
Om någon är övertygad om att den står för något som är rätt och riktigt kommer det inte naturligt att ta in fler röster. Men det är likväl viktigt för en komplex verksamhets överlevnad. Därför förespråkar Jordan att verksamheter sätter i system att inventera kompetens och erfarenheter.
– Man får arbeta parallellt med olika strategier. Dels behöver vi inse att en perspektivinventering är en riktigt god investering, även om det kan kännas mödosamt om det ska göras ordentligt. Dels behöver vi skapa en kultur som är dialoginriktad. Alltså att när olika roller och avdelningar möts måste vi ha respekt för alla olika expertområden – och inse att vi alla är betjänta av att lyssna.
Tidigare ansåg Thomas Jordan att världen alltid har varit lika komplex, men att vi är mer medvetna om komplexa processer idag.
– Nu tror jag snarare att komplexiteten faktiskt ökar. Det viktigaste skälet till det är att det pågår en väldigt stor kunskapsutveckling i samhället, vi får olika typer av parallella mål samtidigt som kundbehoven förändras. Då blir det mer komplext.
Kan det här bli övermäktigt för de som ska driva verksamhetsutveckling?
– Jag tror att vi måste skapa en acceptans kring att vi inte kommer kunna ha full koll på precis allting, och att vi ibland kommer att stå inför tuffa prioriteringar. Man måste avsätta tid för att tillsammans göra de prioriteringarna, annars blir det intern konkurrens och rivalitet snarare än en gemensam helhetssyn.
– För att undvika den värsta stressen behöver vi alltså förbättra vår kommunikationsförmåga, så att inte alla aktörer springer på samma boll och missar andra elementära bitar.