Tidsbrist bakom dåliga beslut

Tidsbrist är den största anledningen till att man fattar dåliga beslut, och cirka en tredjedel av Sveriges marknadschefer, IT-chefer, ekonomichefer, försäljningschefer och vd:ar anser sig ha dåligt eller otillräckligt beslutsunderlag. Det visar en undersökning om beslutsfattande som SAS Institute har genomfört bland marknadschefer, it-chefer, ekonomichefer försäljningschefer och vd:ar på Sveriges 500 största företag.

Det som avgör vilka beslut som överhuvudtaget fattas, är vad kunderna efterfrågar, följt av medarbetare och kollegor, den tekniska utvecklingen och chefen. Drygt hälften av personerna drivs i sitt beslutsfattande av allmänna trender och vad som är hett just nu, och hos knappt en av fem är det familjeförhållandena som påverkar en hög grad av beslutsfattandet.

Det som kännetecknar ett bra beslut, enligt respondenterna, är att beslutet är underbyggt, genomtänkt och, faktabaserat, förankrat och tydligt. De flesta av de tillfrågade har dock svåröverskådliga mängder information att basera sitt beslutsfattande på.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.