nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Tre tips i värderingsarbetet

Värderingar är viktigare lön. Trots det är det fortfarande många arbetsgivare som inte jobbar värderingsdrivet.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Var femte svensk, 19 procent, anser att det som lockar mest med drömjobbet är en möjlighet att hjälpa andra och förbättra samhället, enligt en undersökning från Manpower Work Life tidigare i år. Det kan till exempel jämföras med att sju procent prioriterade lönen, och bara en procent ansåg att status lockade mest.

Så här kan verksamheter jobba med sina värderingar:

1. Formulera tillsammans. Involvera alla medarbetare i arbetet med att ta fram en värdegrund. Sammanfatta gemensamt värdegrunden i ett fåtal positiva värdeord och beskriv vad de betyder i den dagliga verksamheten.

2. Gör det levande. Låt inte värdegrundsarbetet stanna vid nedskrivna ord, utan se till att värderingarna genomsyrar den dagliga verksamheten. Skapa rutiner för hur värdegrunden återkommande kan diskuteras vid exempelvis rekrytering, interna möten och utvecklingssamtal.

3. Lev som ni lär. Cheferna på företaget måste föregå med gott exempel och leva som de lär. Ett smart tips är att lyfta fram medarbetare som agerar i enlighet med värdegrunden som en positiv inspiration för hela företaget.

 

Läs också: Värderingar i arbetslivet viktigare än någonsin

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Två vinnare av Svenska Leanpriset

Det blev två verksamheter som blev vinnaren av Svenska Leanpriset 2018 på en gala på Chalmers i Göteborg på onsdagskvällen. Av de tre finalisterna beslutade juryn efter mycket vånda att priset skulle delas av två likvärdiga vinnare.

Mobiloperatörerna med nöjdast kunder

Både privat- och företagskunder blir allt mer nöjda med sina mobiloperatörer. Men det räcker inte längre med bra tekniska tjänster, utan handlar nu om helt andra saker för att kunderna ska bli belåtna, visar en färsk studie från Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som rankat operatörerna med nöjdast kunder.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.