nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Företag som berättar om sina värderingar lyckas bättre med att locka och behålla duktiga medarbetare. FOTO: Shutterstock

Värderingar i arbetslivet viktigare än någonsin

Åtta av tio svenskar tycker att det är viktigt att arbetsgivare organiserar verksamheten utifrån tydliga värderingar. Men bara sex av tio anser att deras nuvarande arbetsgivare gör det. Det visar arbetslivspanelen Manpower Work Life.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

I den senaste Manpower Work Life-undersökningen svarar 83 procent av svenskarna att det är viktigt att arbetsgivare organiserar verksamheten utifrån tydliga värderingar. Samtidigt tycker bara 59 procent att detta görs på deras nuvarande arbetsplats.

– Vi ser en tydlig trend där företag som berättar om sina värderingar lyckas bättre med att locka och behålla duktiga medarbetare. Lönekuvertet räcker inte längre – framför allt unga människor motiveras i stället av att känna att de bidrar till ett högre syfte på jobbet, säger Lars Forseth, vd på Manpowergroup Sverige.

Tre tips i värderingsarbetet

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Digg är navet för offentlig digitalisering

Digitalisering handlar inte bara om ny teknik, utan minst lika mycket om förändringar av kultur och värderingar. Det menar Anna Eriksson, generaldirektör för den nya Myndigheten för digital förvaltning eller Digg som den populärt kallas.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Nu möter Iso 9001 framtidens krav

Som vi alla vet förändras världen runt omkring oss snabbare och snabbare, vilket gör att organisationer på ett helt annat sätt än tidigare måste omvärldsbevaka och anpassa sig till nya förhållande – så också ISO 9001 och övriga ISO-standarder.

Storbankerna utmanar med personlig service

Nischbankerna har fortsatt hög kundnöjdhet, men utmanas allt mer av de stora etablerade bankerna som stärker sin position genom en kombination av digitala tjänster och personlig service. Det visar årets kundundersökning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI om bolån, fastighetslån, privatlån och sparande.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.