Tv: Så vet vi att vi väljer rätt uppgifter för AI

AI I början av februari höll Kvalitetsmagasinet sin första digitala ”I fokus”-konferens. Temat var Framgångsrik digitalisering av offentlig sektor, och en under ett panelsamtal avhandlades en knäckfråga: ”Hur vet vi att vi väljer relevanta uppgift för AI under förbättringsresan?”.

Tv: Så vet vi att vi väljer rätt uppgifter för AI
Sara D. Lundsten och Mats Franzén deltog i panelsamtal om när AI bör tillämpas inom offentlig sektor.

Möjligheterna med artificiell intelligens verkar vara oändliga. Därför är det viktigt att sätta rätt avgränsningar för verksamheten, för att kvaliteten ska kunna säkras under projektets gång. I ett av konferensens panelsamtal berättade Mats Franzén, senior analytiker på Bolagsverket, och Sara D. Lundsten, forskare och specialistsjuksköterska på Norrlands universitetssjukhus, om sin syn på saken.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

– Vi har tagit fram uppgifter utifrån verksamhetens behov. Tekniken ska inte finnas där för sin egen skull, utan det ska lösa ett problem eller stärka verksamheten, säger Mats Franzén.

Sara D. Lundsten instämmer:

– Vi har utgått från ”de här problemet och det här är det som är möjligt för oss att lösa”. Om vi inte har tillräckligt med data till att lösa ett problem får man hitta en annan lägre hängande frukt. Vi tittar också på vad som ger mest patientnytta. När vi utformar en modell lägger vi alltså krutet på det som hjälper så många som möjligt.

Hon utvecklar senare under samtalet att det inte är helt svartvitt när det gäller AI-modeller inom sjukvård. Det som kan hjälpa många patienter kan också skada många om något går fel.

– Användaren ska förstå vad den kommer att ta ställning till. Exempelvis när det handlar om att prejudicera sjukdomar. Allt som rör beslutsstöd kräver större försiktighet.

Matz Franzén hoppas att Bolagsverket kommer att hitta fler användningsområden för AI i framtiden, han har redan ett viktigt i åtanke:

– Våra strategiskt svåraste processer, det vill säga processer som rör riktiga tunga språkmässiga utmaningar i en del av den handläggning vi gör.

Se hela diskussionen i filmen. Där får du bland annat höra om varför Sara D. Lundsten kallar sjukvården analfabeter när det kommer till digitalisering.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste