Vad är framtidens kvalitet?

Kvalitet kommer inte att vara lika intressant framöver. Istället är det lönsamhet, globalisering och effektivitet vi kommer att prata om. Det tror Anett Kansanen som driver nätverket Framtidens kvalitet.

2009 startade Anett Kansanen nätverket Framtidens kvalitet på Linkedin. Strax innan jul räknade hon till 200 medlemmar. Syftet var att skapa ett öppet forum där alla som arbetar inom området kan vara med och påverka framtidens kvalitet och utbyta erfarenheter.

– Vi pratar om allt från vad som är kvalitet, vilka de senaste trenderna är till hur vi påverkar vikten av kvalitet, säger Anett Kansanen, som till vardags arbetar på Semcon och även sitter med i SFK:s styrelse i Stockholm.

Men vad är då framtidens kvalitet?

– Jag tror att vi kommer att prata om andra saker men med kvalitet i ryggmärgen. Effektivitet, globalisering och lönsamhet kommer att vara större frågor. Jag hoppas att kvalitet inte ska vara en kontrollverksamhet utan att alla i en verksamhet är delaktiga och involverade.

Vilka är med i nätverket?

– Det är många kvalitetschefer och verksamhetsutvecklare, andra som arbetar med kvalitetsfrågor samt konsulter med kvalitetsfokus. Frågan är uppe hos många, nätverket finns till för att diskutera hur vi ska samverka, men tanken är också att dra nytta av varandras nätverk.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.