Vägen till värderingsstyrt ledarskap: En personlig berättelse

Krönika Vill du ha medarbetare som ser en djupare mening med det de gör, tillit mellan ledare och medarbetare och bättre arbetsmiljö? Då är vägen dit värderingsstyrt ledarskap. Läs Nancy Murtics väg till sitt ledarskap.

Vägen till värderingsstyrt ledarskap: En personlig berättelse
Foto: Adobe Stock

Jag minns min tid som juriststudent – en miljö som var inspirerande och utmanande, men också präglad av konkurrens. Där fanns en tydlig bild av vad framgång skulle vara, och en väg dit som inte alltid kantades av gemenskap eller respekt. Jag minns hur vi inför varje tenta kunde kopiera gamla tentor på expeditionen, men ofta hade någon rivit ur tentorna ur pärmarna, som om någon medvetet velat begränsa andras möjligheter att förbereda sig.

Nyss fyllda 19 år minns jag att jag tänkte att det här var så långt ifrån den uppväxt och de värderingar jag fått med mig hemifrån. Jag växte upp med en tro på rättvisa, hjälpsamhet och vikten av att stötta varandra – värderingar som jag trodde var universella, men som jag insåg kunde ifrågasättas. Detta fick mig att stanna upp och reflektera: Vilken typ av jurist vill jag vara? Och vilka värderingar vill jag leva efter i mitt yrkesliv?

Svaret på de frågorna blev tydligt när jag började på min första arbetsplats. En plats där värderingar var en självklar och levande del av vardagen. Det var inte bara prat om att ”engagemang” eller ”ansvar” var viktigt – det syntes i hur människor agerade. När något behövde göras, hjälpte alla till. När någon behövde stöd, sträckte man ut en hand.

Det fanns en grundläggande känsla av att vi var där för varandra och vårt gemensamma mål. Det var som natt och dag jämfört med min tidigare erfarenhet, och gav en avgörande lärdom för mig: att värderingar inte bara är något vi pratar om, utan något vi gör varje dag.


Ledarna var förebilder

Vi hade värdegrundsambassadörer på varje avdelning, värdegrunden var en del av varje möte och vi hade varje år en fokusvecka kopplat till vårt värdegrundsarbete. Ledarna var förebilder och visade vad organisationens värderingar faktiskt innebar i praktiken.

Idag ser jag tillbaka på den upplevelsen och inser hur relevant den är i vår tid. Företag och organisationer pratar ofta om sina värdeord – de skrivs ner, ramas in och hängs upp på kontorsväggar. Men hur många av oss har inte sett exempel på när dessa ord inte betyder något i praktiken? Vi ser företag som tappar förtroende och anseende för att de misslyckas med att leva upp till de principer de påstår sig stå för. Och detta i en tid där kunder och medarbetare är mer medvetna än någonsin om hur viktigt det är med äkthet och trovärdighet här och nu, men också i det långa loppet.

En annan aspekt är relationen mellan ett företags värderingar och de vi bär med oss som individer. Den relationen är sällan statisk utan fylld av både harmoni och utmaningar. Med mina erfarenheter i bagaget blir det tydligt hur viktigt det är att förstå båda dessa dimensioner – att kunna relatera till företagets värdegrund och samtidigt hålla fast vid det som definierar mig som person.


Beslut kan utmana övertygelser

Ibland händer det dock att de krockar. En del företagsbeslut har utmanat mina personliga övertygelser. Det är i de stunderna jag har lärt mig som mest, inte bara om företaget, utan också om mig själv. Friktionen mellan värderingarna kan vara frustrerande, men den är också en möjlighet att stanna upp och reflektera. Ibland innebär det att utmana företaget, andra gånger att utveckla och justera mina egna perspektiv eller till och med stanna upp och fundera på om man befinner sig på rätt arbetsplats?

Så hur gör vi då för att värderingar ska bli något mer än tomma ord? Det börjar och sker i vardagen genom att operationalisera värderingarna – att integrera dem i varje del av organisationens arbete, från små detaljer som hur vi bemöter varandra i korridorerna till de riktigt stora strategiska besluten som tas. Det handlar också om att tydliggöra vad värderingarna faktiskt innebär i praktiken. Vad betyder ”respekt” och ”inkludering” för oss? Hur ser ”ansvar” ut i vår kontext? Arbete med värderingar kräver tid, engagemang och mod att ställa de här frågorna. Men det är också det enda sättet att bygga en kultur där värderingar inte bara blir en slogan.

Mitt värderingsstyrda ledarskap föddes under min studenttid och tiden på den första arbetsplatsen. Kontrasten mellan de miljöerna visade tydligt det ledarskap som jag vill stå för.

Vad får du då ut av att satsa på värderingarna? Du får medarbetare som ser en djupare mening med det de gör, tillit mellan ledare och medarbetare och bättre arbetsmiljö. Engagerade och nöjda medarbetare är mer produktiva. Vi får effektivare beslutsfattande eftersom vi många gånger slipper fastna i långa diskussioner eller etiska tveksamheter då vi, likt en kompass, styrs av våra värderingar.

Nancy Murtic

Senior konsult på Frontit och krönikör i Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste