Verktyg visar på kundernas sparpotential

Affärsstyrning För tio år sedan tog SKF fram ett verktyg för att räkna ut hur mycket deras kunder kan spara genom att använda företagets lösningar.
Under 2013 bekräftade kunderna att de sparat fyra miljarder genom lösningar som håller längre, är mer energieffektiva eller minimerar maskinernas driftstop.

SKF lanserade programmet DSP för 10 år sedan för att kvantitativt kunna påvisa det värde de ger kunderna. SKF samlar in information och ger sedan kunden ett värde på uppskattade besparingar om de börjar använda företagets lösningar. Sedan får kunden bekräfta i efterhand om siffran stämde.

Lösningar som SKF tillhandahåller är exempelvis sådana som gör att kunderna kan spara energi eller minimera driftstopp. Under 2013 bekräftade kunderna en besparing på mer än 4 miljarder kronor och sedan systemet sattes i drift för 10 år sedan har kunderna sparat hela 27 miljarder.

Arcelor Mittal sparar

En av dessa kunder, Arcelor Mittal, bekräftade besparingar på 17,7 miljoner kronor för förra året. SKF hade använt DSP för att visa stålföretaget att de kunde uppnå besparingar genom rekonditionering av kasserade lager samt genom att minska driftstoppen genom att hålla lager för utbyte i förråd, något som företaget sedan genomförde.

– DSP gör att våra kunder kan se helheten. De får se det sammanlagda värdet en produkt eller tjänst från SKF kan tillföra deras verksamhet, i stället för att man bara tittar på initialkostnaden för att skaffa lösningen, säger Vartan Vartanian, chef för SKF Industrial Market, Regional Sales and Service.

Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.