
I SNS-rapporten Rektor – en stark länk i styrningen av skolan, som KM skrev om igår, framkommer att rektorer upplever maktlöshet och frustration i sitt arbete och att de ofta saknar förtroende från politikerna i utbildningsnämnden.
Det reagerar Sveriges skolledarförbund kraftigt på.
– Rektorernas pressade arbetssituation blir extra allvarlig när det nu visar sig att de inte heller kan räkna med uppbackning från sina egna chefer. Politiker runt om i landets kommuner måste skaffa sig en större kunskap om villkoren för förskolans och skolans styrning, säger Matz Nilsson, ordförande i Sveriges Skolledarförbund, i ett pressmeddelande.
Utökat ansvar krävs
För att vända trenden och öka förtroendet behöver rektorerna kunna styra över resurserna och använda dem där de gör mest nytta, menar Matz Nilsson.
– Förskolechefer och rektorer måste få hela ansvaret över de pedagogiska redskapen. Att avlöva ledaren genom att dela upp funktionen i två delar är fel väg att gå. Ge istället rektor/förskolechef de förutsättningar som krävs för att kunna delegera uppgifter inom sin egen organisation.