Vinnaren av Värmlands kvalitetspris: ”Mitt främsta mål är att vara närvarande”

Sjukvård Hon har tagit initiativ till självvald inläggning och arbetar med Gröna korset för att visualisera och skapa struktur i arbetet. Men det viktigaste för kvalitetsprisvinnaren Dijana Makitan är att vara en närvarande ledare som ser till att de har roligt tillsammans.

Vinnaren av Värmlands kvalitetspris: ”Mitt främsta mål är att vara närvarande”
Dijana Makitan. Foto: Privat

Dijana Makitan är verksamhetschef på avdelning 42 vid Centralsjukhuset i Karlstad och jobbar med patienter som har psykossjukdomar. I våras fick hon ta emot regionens kvalitetspris inom hälso- och sjukvården.

Att hon vunnit utmärkelsen fick hon veta när hennes egen chef överraskade och tog henne till den stora matsalen där hälso- och sjukvårdsnämnden, medarbetare samt kollegor jublade och applåderade när hon kom in.

– Det var lite av en chock, jag blev både glad och nervös. Jag är inte den som gillar att stå i centrum, men det var jätteroligt att få den uppskattningen, berättar hon.

Priset har instiftats av hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Värmland och lyfter fram en viktig insats eller ett långsiktigt arbete som bidragit till att nå nämndens mål.

I motiveringen till priset skriver juryn att Dijana Makitan ”med engagemang, lojalitet och helhetssyn bidragit till att höja vårdkvaliteten inom den psykiatriska slutenvården i Region Värmland. Hennes arbete har lett till lösningar på nya utmaningar och tryggat att patienter får tillgång till nödvändig vård, även då förhållanden varit resursmässigt ansträngda”.


Självvald inläggning

– En av de saker som jag är mest stolt över är att vi infört kontrakt om självvald inläggning för psykospatienter, berättar hon.

Detta innebär att patienter på eget initiativ kan söka upp avdelningen och lägga in sig själva. Den stora fördelen är att patienten då kan få hjälp tidigare, på frivillig väg, istället för att det ska gå så långt att det blir frågan om tvångsinläggning.

Hittills har de skrivit kontrakt med en patient, vilket innebär att patienten kan skriva in sig själv tre dagar, tre gånger under ett år.

– Än så länge har hen inte behövt lägga in sig. Jag tror att bara vetskapen om att den här tryggheten finns, att avdelningen tar emot dig den dagen du behöver det, gör att man mår bättre.

I lunchrummet på avdelningen hänger Gröna Korset, ett visuellt verktyg för att identifiera risker i vården. Korset innehåller 31 rutor, en för varje dag i månaden. Varje dag samlas personalen kring Gröna Korset och går igenom hur dagen varit ur ett patientsäkerhetsperspektiv.

Grön färg innebär att allt varit bra, en gul färg indikerar att något bör åtgärdas medan rött att betyder att det inträffat en allvarligare händelse som lett till vårdskada och som måste hanteras omedelbart. Målet är att alla rutorna i korset ska vara gröna.


Bra data i förbättringsarbetet

– Det blir väldigt visuellt samtidigt som man får bra data och statistik med sig in i förbättringsarbetet. Finns det ett mönster, kan vi undvika akuta lägen genom att exempelvis planera bättre? Det gör också att patientsäkerhetsarbetet blir synligt för alla och att vi kan vara mycket snabbare på bollen när något händer, berättar hon.

Som chef tycker Dijana Makitan att det är viktigt att vara närvarande i arbetsvardagen, det är ett av hennes viktigaste mål. Att vara närvarande handlar om att finnas ute på avdelningen för att kunna hjälpa till där det behövs, men handlar lika mycket om den mentala närvaron, att lära känna sina medarbetare och bygga upp ett förtroende till varandra. Som ledare behöver man vara närvarande för att känna in stämningen och kunna vara ett stöd för sina medarbetare när de har det tufft.

Dessutom tror hon att det blir lättare för medarbetarna att prata om sina idéer och förslag på förbättringar om hon jobbar nära deras verklighet.

– Jag försöker ta tillvara på de idéer som personalen har och är öppen för att testa nya saker. Om någon har ett förslag så tar vi upp det på våra APT-möten och fattar beslut tillsammans. På så vis blir alla också delaktiga i besluten, förklarar hon.

Men som chef har hon förstås också en hel del administration och möten som kräver hennes tid och engagemang. Här har hon hittat sin egen strategi för att inte låta den administrativa bördan ta över. Varje morgon börjar hon med en kopp kaffe och sätter sig vid datorn. Innan det är dags för ronden har hon gått igenom allt som hänt sedan gårdagen. Det som kan åtgärdas direkt gör hon på en gång, det som kan delegeras skickar hon vidare och är noga med att aldrig låta avvikelser bli liggande.

– Jag vill ha det skrollfritt i mejlen, säger hon och förklarar att det innebär att mejlkorgen ska vara så ren att hon inte måste skrolla i den för att få överblick över alla mejl.

Att vara nyfiken, intresserad och öppen för lösningar tror hon är viktiga egenskaper för en bra chef. Och att kunna bjuda på sig själv och skratta tillsammans.

– Jag vill att vi också ska ha roligt på jobbet. Vardagen kan vara väldigt tung ibland, därför måste man också kunna skratta och ha kul tillsammans, poängterar Dijana Makitan.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.