nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

2017 års mest lästa artiklar

År 2017 bjöd kvalitetsmagasinet.se på en stort mängd artiklar. De mest lästa handlade om ledarskap, företagskultur och nyttiga tips.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

 Här är artiklarna ni läste mest:

1, Det kärleksfulla ledarskapet är mer relevant än någonsin

En artikel som vi publicerade 2016 blev den mest lästa 2017. I en intervju med f.d. SAS-chefen Jan Carlzon säger han att filosofin i boken Riv pyramiderna – som han skrev för 30 år sedan – är minst lika aktuell idag.

– För att skapa kundnytta funkar det inte att använda det militära ledarskapet då du styr arbetet in i minsta detalj, utan du behöver gå över till det kärleksfulla ledarskapet, då man släpper en bit här och en bit där – precis så som filmregissören Ingmar Bergman arbetade säger Jan Carlzon i intervjun.

”Det kärleksfulla ledarskapet är mer relevant än någonsin”

 

2, Sex sätt att bli av med bra medarbetare

Få saker är så dyra och negativa för verksamheten som att bra medarbetare säger upp sig. Ändå missar många chefer att det kan vara deras eget ledarskap som är problemet. Artikeln tipsar om sex beteenden du själv kan sluta med för få medarbetarna att stanna.

Sex sätt att bli av med bra medarbetare

 

 

3, Förbered dig för nya ISO 9001 – här är största förändringarna

Här en artikel från 2015 som lockar många läsare med sin sammanfattning av de viktigaste förändringarna inom områden som ledarskap, affärsprocesser och omvärldsanalys, processorientering samt riskhantering.

https://kvalitetsmagasinet.se/forbered-dig-for-nya-iso-9001-har-ar-storsta-forandringarna/

 

4, Tre ledaregenskaper som gör dig framgångsrik

Alla måste hitta sitt eget sätt att leda andra. Men forskningen visar att det finns tre gemensamma nämnare för ett riktigt framgångsrikt ledarskap. 

Oavsett inriktning och mer eller mindre djupgående reflektioner över mening och mål, finns det tre avgörande drag som riktigt framgångsrika ledare har gemensamt. Dessa är passion, uthållighet och vänlighet.

https://kvalitetsmagasinet.se/tre-ledaregenskaper-som-gor-dig-framgangsrik/

 

5, Tio ledaregenskaper du behöver göra dig av med

Gör dig av med grabbkulturen Det är en av tio ledaregenskaper som bör rensas ut om du vill bli en bra ledare. I artikeln får du nio egenskaper till som du – och din organisation mår bäst av att slippa, enligt den amerikanska företagartidningen Inc.

https://kvalitetsmagasinet.se/tio-ledaregenskaper-du-behover-gora-dig-av-med/

 

6, Fem farliga medarbetartyper

Favorit från 2015 återigen populär 2017. Artikeln listar varningstecken och hur man identifierar skadliga beteende och vad man göra åt dem.

Fem farliga medarbetartyper

7, Psykologisk trygghet får team att prestera

Styr bort från viljan att hämnas. Det är ett av stegen i metoden som Paul Santagata, Head of Industry på Google, använde för att bygga trygghet i sitt team.

https://kvalitetsmagasinet.se/psykologisk-trygghet-far-team-att-prestera-sa-har-gor-du/

 

8, Ge kritik som får medarbetarna att lyssna

Dåligt framförd kritik kan förstöra relationer. Rätt framförd kritik förbättrar i stället både relationer och arbetsprestationer. Så hur gör man?

Ge kritik som får medarbetarna att lyssna

 

9, Fyra nycklar till att fortsätta älska att vara chef

Det går att älska sitt jobb trots att man haft det i många år. En ny undersökning bland högre chefer visar att det finns fyra gemensamma nycklar som ökar passionen för jobbet. Några av dem är väntade, andra inte lika självklara.

https://kvalitetsmagasinet.se/fyra-nycklar-till-att-fortsatta-alska-att-vara-chef/

 

10, Friskolorna fortsatt i topp oavsett elevernas bakgrund

För tredje året i rad lyckas friskolorna bättre än de kommunala grundskolorna. Det visar en sammanställning som Friskolornas riksförbund gjort utifrån Skolverkets uppgifter över skolornas meritvärde, där värdet justerats för elevernas bakgrund.

 

Friskolor fortsatt i topp oavsett elevernas bakgrund

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Två vinnare av Svenska Leanpriset

Det blev två verksamheter som blev vinnaren av Svenska Leanpriset 2018 på en gala på Chalmers i Göteborg på onsdagskvällen. Av de tre finalisterna beslutade juryn efter mycket vånda att priset skulle delas av två likvärdiga vinnare.

Mobiloperatörerna med nöjdast kunder

Både privat- och företagskunder blir allt mer nöjda med sina mobiloperatörer. Men det räcker inte längre med bra tekniska tjänster, utan handlar nu om helt andra saker för att kunderna ska bli belåtna, visar en färsk studie från Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som rankat operatörerna med nöjdast kunder.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.