Tidningen CIO Sweden skriver om fyra särskilt utmanande personlighetstyper på jobbet.
1. Regelbrytaren
Står över alla policys och struntar i deadlines. Det kan bero på oklara förväntningar från dig som chef eller att beteendet ger en känsla av makt. Det lönar sig inte att bli arg på regelbrytaren, bättre är att försöka sätta sig in i vad som driver personen och att sedan sätta upp tydliga gränser. Det måste sedan få konsekvenser om reglerna återigen bryts.
2. Manipuleraren
Är bara hjälpsam på ytan och har dolda motiv. Här gäller det som ledare att ta reda på om det handlar om att personen bara strävar efter att bli omtyckt eller om andra motiv ligger och lurar i bakgrunden.
3. Självömkaren
Hela världen är emot självömkaren, som inte upplever sig ha kontroll över någonting. Ingenting den gör kommer någonsin att bli bra. Självömkaren behöver berömmas för alla små framsteg och bygga upp en positiv bild av sig själv.
4. Den inkompetenta
Underpresterar ständigt vilket leder till en dålig kvalitet på arbetet. Här måste du som chef se till att medarbetaren får den kompetensutveckling som behövs. Kanske kan det bli aktuellt att ändra arbetsuppgifterna (efter diskussion med facket).