5 tips för att slippa känna dig som en bluff

Psykologi Det är bara en fråga om när chefen kommer att upptäcka att jag är en bluff. Känner du igen dig? I så fall är du inte ensam.
Psykologen Ellen Risto tipsar om hur du hanterar bluffsyndromet.

5 tips för att slippa känna dig som en bluff
De flesta drabbas av bluffsyndromet någon gång. Foto: Adobe Stock

Även de vi tycker är briljanta kan vittna om hur de översköljs av känslor av att inte kunna leva upp till förväntningarna. Att man egentligen inte kan någonting alls, ett jättelångt cv till trots. Och när som helst kommer det stora avslöjandet…

Det här gör i sin tur att det är svårt att ta till sig av beröm och komplimanger. Det är ju ändå bara flyt, tur eller andra lyckliga omständigheter som gjort att det gått så bra – hittills. Kritik kan man däremot älta hur länge som helst.

Det här kallas för imposter syndrome, bluffsyndromet och kan drabba en både jobbet och i privata relationer. Men det finns sätt att bli av med det, menar psykologen Ellen Risto. Här är hennes fem bästa tips:

5 tips för att slippa känna dig som en bluff

  1. Ändra tankebanor: Observera dig själv och dina tankar, skilj på vad som är känslor och vad som är fakta. Om du till exempel tänker ”det här klarar jag inte”, vänd på resonemanget och fråga dig själv ”varför skulle jag inte klara det här när jag har rätt kompetens och har lyckats med ännu svårare grejer tidigare?”
  2. Samla på positiv feedback: När du får positiv feedback, skriv ner och spara den! Ta fram och läs den igen emellanåt. Skriv gärna också ner när du själv tycker att du haft framgång i något sammanhang. Koppla inte alltid dina prestationer till vad andra säger, tillåt dig att själv bli nöjd över något du uträttat.
  3. Prata med andra: Prata med personer som du inte känner dig som en bluff bland. Det kan vara familj och vänner eller kanske före detta arbetskamrater. Gärna med någon som upplevt samma sak. Påminn dig själv om att du inte är ensam om att känna dig som en bluff.
  4. Våga be om hjälp: Ingen kan allt. Våga ta risken att misslyckas och inse att du lär dig av detta. Risken är att du bränner ut dig själv om du hela tiden överarbetar allt. Fråga dig själv vad som är det värsta som kan hända. Ta professionell hjälp.
  5. Fake it ’til you make it: Det är inte kompetensen som ska fejkas utan tvivlet på kompetensen. Även om det känns tryggare för dig att säga “jag tror” eller slänga in ett ”möjligtvis” eller ”kanske”, tvinga dig själv att stryka dessa ord och i stället säga exempelvis ”min bedömning är att…” eller ”utifrån min erfarenhet kan jag säga…”. Du växer när du hör dig själv säga det.
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.